Ovoce je rychlým zdrojem energie. Nejlepší je čerstvé a lokální

Ovoce

Ovoce je zdrojem rychlé energie z cukrů, vlákniny, vitaminů (beta karoteny, vitamín C) a minerálů a dalších fytolátek. Denní doporučená dávka ovoce jsou 3-4 porce, kdy se za porci považuje 1 střední kus ovoce nebo 60 gramů bobulovitých plodů.

Druhy ovoce podle zpracování

Nejzdravější a nejvýživnější je čerstvé lokální ovoce různých druhů a barev (v barvivech se skrývá poctivá nálož antioxidantů). Jeho nabídka je však bohatá pouze část roku. Naopak tropické ovoce má na tělo ochlazující vliv, a tak je vhodnější ke konzumaci také v teplejších měsících. Nicméně většina populace si jím nahrazuje chybějící lokální plody právě spíše v zimních měsících, což především zimomřivějším jedincům zrovna neprospívá.

Sušené ovoce? Sáhněte po nesířeném

I proto je vhodné přidat do jídelníčku také kvalitní sušené nesířené ovoce. Bývá obvykle sušeno v období zralosti a mělo by tak být bohaté na živiny. Nesířené sušené plody nejsou na první pohled příliš atraktivní, protože sušeném ztrácí svoji původní barvu, ale chuťově jsou skvělé a jsou bez konzervantů. Nasušit si můžete i zásobu domácích jablek, hrušek nebo švestek, jako to dělali naši předkové. Hodit se vám bude kvalitní sušička, nejlépe s výsuvnými pláty.

Mezi nejvýživnější druhy ovoce patří bobulové plody, především ty z lesa. Jejich sezóna je však velmi krátká, takže pokud máte dostatečně velký mrazák, určitě si je neváhejte zamrazit do zásoby. V supermarketech jsou mražené bobule dostupné celoročně, ale často nepochází z tak diverzně pestrého a na živiny bohatého ekosystému, jakým je les. Právě u bobulových plodů se začala používat i tzv. lyofilizace, která kombinuje mražení a sušené ovoce tak, že si zachovává většinu nutričních hodnot, barvu i tvaru.

Nejméně vhodnou formou ovoce je konzervované. Obsahuje přidaný cukr a z hlediska výživy nejde o příliš vhodnou potravinu.

Skladování čerstvého ovoce

Které ovoce patří do chladu a kterému svědčí pokojová teplota? Do lednice můžete dávat jablka, hrušky, hroznové víno nebo nebo bobulové plody, jako jsou jahody, borůvky, maliny nebo rybíz. Do lednice nepatří citrusové plody, banány, a většina dalšího exotického ovoce, jako je mango či ananas. Výjimkou už jsou nakrojené plody.

Maková snídaně pro silné kosti

Tipy, jak jíst ovoce

Ovoce jezte spíše dopoledne a samostatně ke svačinám

Ovoce obsahuje rychlé cukry, které se rychle tráví, ale při nevhodných kombinacích s dalšími potravinami může ochotně kvasit. Výsledkem je nadýmání a dlouhodobě taková kombinace může vést k přemnožení kvasinek. Ovoce je pro to nejlepší jíst samostatně. Ideální jsou ovocné svačiny. Doporučení jíst ovoce především v dopoledních hodinách pak vychází ze skutečnosti, že tělo má v první polovině dne lepší citlivost na inzulin. Ale pokud sportujete, klidně si můžete dopřát ovoce před aktivitou či krátce po ní během celého dne.

Smoothies jsou vhodnější než ovocné džusy

Jednoduše platí, že zatímco smoothies má všechny vlastnosti původního ovoce, v džusech chybí nerozpustná vláknina. Díky tomu jsou džusy plné ovocných cukrů, které rychle zvedají hladinu krevního cukru, a tak zbytečně provokují slinivku břišní ke svižné produkci inzulinu. Smoothies se vstřebávají pozvolněji a díky tomu mohou být regulérním jídlem, které zasytí na několik hodin. Podrobněji vysvětluji rozdíl v článku o odšťavňování.

Ovocné saláty

Další možností, jak zapojit ovoce jako regulérní jídlo, jsou ovocné saláty. Aby byly sytější, můžete je posypat opraženými semínky nebo polít ořechovým máslem (arašídovým, tahini). Tukovou složkou ale raději šetřete, protože jinak může opět docházet k nepříjemnému kvašení ve střevech z důvodu rozdílné délky trávení. Určitě pomáhá vše dokonale rozkousat a proslinit.

Do kaší, müsli nebo nákypů zapojte různé druhy sušeného ovoce

Jednou z možností, jak zapojit sušené ovoce do jídelníčku, jsou kaše a müsli nebo také různé nákypy s obilovinami. Pokud točíte stále dokola jen rozinky, určitě zapojte další druhy sušeného ovoce - např. z fíků můžete získat vápník, z meruněk zase železo. Datle mají hodně glukózy, která je pro tělo rychle využitelným zdrojem energie. I proto slouží jako základní surovina pro výrobu různých energetických tyčinek.

Zmrazené zralé ovoce je skvělý základ na zmrzliny

Některé druhy ovoce se skvěle hodí k domácí výrobě ovocných sorbetů a veganských zmrzlin. Hodí se na ně především bobulové plody (borůvky, jahody, maliny), z peckovic meruňky a broskve a z exotického ovoce především banány nebo mango. Stačí je zamrazit a poté rozmixovat ve výkonném přístroji. Už jen tak jsou vynikající, ale pokud toužíte po mléčné chuti, můžete přidat některé z hustějších druhů rostlinných mlék nebo ořechové máslo. Více se dozvíte v článku o veganské zmrzlině.

Druhy ovoce

Vybraných druhům ovoce jsme věnovali samostatné články:

Sezónnost ovoce

  • švestky – červenec – říjen
  • třešně – červen – červenec
  • hroznové víno – srpen – říjen
  • višně – červen – červenec
  • angrešt – červenec – srpen
  • broskve – červenec – říjen
  • hrušky – červenec a srpen, pak dále září – říjen (skladované vydrží do konce roku)
  • jablka – červenec – srpen, pak dále září – říjen (skladovaná vydrží do jara)
  • jahody – konec května/červen
  • meruňky – červenec – srpen
  • ostružiny – srpen – říjen
  • josta – červenec – srpen
  • ringle – červenec – říjen
  • borůvky – červen – srpen
  • maliny – červen – říjen

Další doporučené čtení

Autor článku
Pavel OvesnýJmenuji se Pavel Ovesný a veganství se věnuju 15 let. V Řevnicích u Prahy vedu o víkendech kurzy vaření z rostlinných surovin, na kterých se naučíte připravovat recepty na pomazánky, polévky a hlavní jídla z luštěnin, rostlinných alternativ masa a zeleniny. Také se dozvíte tipy a triky k dochucování, klíčení, kvašení a každodenní praxi zdravého stravování. Zjistěte víc

 

 

E-mailový oběžník Vegmania

Chcete dostávat užitečné tipy a triky z rostlinné kuchyně nebo tématické recepty podle ročních období do vaší pošty? Věnujte mi e-mail a já vám 1 - 2x do měsíce napíšu. Nechcete kupovat zajíce v pytli? Pak se nejdříve podívejte se, jaké e-maily můžete očekávat.

Chcete dostávat užitečné tipy a triky z rostlinné kuchyně nebo tématické recepty do vaší pošty?