Rostlinné bílkoviny? Seznamte se: sojové maso, tempeh, seitan (1/2)

tofu

A co ty vlastně jíš? Odkud bereš bílkoviny? S touhle otázkou se jistě setkal snad každý, kdo se rozhodl pro bezmasou stravu a ve svém okolí obvykle sklízí soucitné pohledy a varovné řeči o průhledných racheticích. V současnosti však každá prodejna zdravé výživy nabízí pestrou nabídku polotovarů i hotových výrobků a stále větší zastoupení vegetariánů a veganů i mezi silovými sporty dokazuje, že i na rostlinné stravě je možné vybudovat široká ramena a nepřehlédnutelný hrudník a nedostatek bílkovin ve správně navržené stravě je pouze nepodloženým strašením. Dnes si představíme řadu potravin, jejich společným jmenovatelem je sója.

Sojové maso - klíčové je správné dochucení

Nejznámějším zástupcem této říše je bezpochyby sójové maso. Právě gumové sójové kostky nevalné chuti jsou tím, co mnohý konvenčně se stravující jedlík vyzkoušel a rychle pak smetl vegetariánskou potravu ze stolu. Ano, přiznejme si to, připravit chutné sójové maso se napoprvé či napodruhé podaří málokomu, ale jakmile získáte určitou zkušenost (která spočívá především v pořádném nakořenění nálevu, v němž se "maso" vaří), dokážete z něj vykouzlit širokou paletu chutí. Podrobnosti najdete ve článku Jak upravit sojové maso, aby opravdu chutnalo.

Velká výhoda sójového masa tkví v jeho dostupnosti, kdy ho seženete za cca dvacet korun dnes už prakticky v každém obchodě, a to ve formě kostek, nudliček, plátků nebo granulátu. A díky faktu, že jde o dehydrovaný výrobek, je možné je skladovat při běžné pokojové teplotě. Přece jenom se však jedná o produkt, který už prošel už velkou mírou zpracování, takže jej mnohé články o sóji doporučují nahradit tradičnějšími a pro trávení vhodnějšími sójovými polotovary, o kterých bude řeč na dalších řádcích.

Tofu - universální surovina nasladko i naslano

Prvním z nich je také poměrně známé tofu, které pochází z Číny a chutně upravené se zeleninou, houbami a bambusovými výrobky si můžete dát v jedné z četných tuzemských čínských restaurací. Tofu se vyrábí podobně jako sýry srážením - v tomto případě sójového - mléka, v přirozeném stavu má bílou barvu a bezvýraznou chuť, což z něj dělá skvělého kandidáta pro široké využití. V natural verzi se výborně hodí i do sladkých jídel: rozmixováním se sladkým ovocem z něj udělaté chutné deserty, pokud přidáte více vody pak také výživné kokteily.

Tempehové burgery

Rozmixováním s olejem, sterilovaných kyselých okurků a dalších dochucovadel z něj vykouzlíte také zdravější verzi majonézy či tatarky. Pro slanou kuchyni se hodí využít už některou z dochucených variant - uzené, marinované, česnekové nebo bylinkové. Třeba pokud nakrájíte uzené na drobné kostičky a déle osmažíte, dostanou křupavou kůrčičku, která se hodí k těstovinám nebo bramborovým knedlíkům. Zvláštní kategorií jsou pak různé asijské recepty s rýží a nudlemi. Pokud jste labužníci, vyzkoušejte naložené uzené tofu ála hermelín. Bylinkové či česnekové zase můžete využít do pomazánek, na trhu jsou k mání také tofuburgery, které se dají do baget a housek využít bez dalších úprav i zastudena. Zhruba 200 gramovou kostku tofu seženete za 30 korun.

Spoustu inspirace najdete v článku Co uvařit z tofu? 10 receptů + pár tipů navrch

Tempeh - nejstravitelnější ze sojových výrobků

Mnohem méně známým, ale třeba v uzené variantě velice chutným tradičním sójovým výrobkem je tempeh. V Indonésii platí tyhle sójové boby prorostlé ušlechtilou plísní (v tradičná verzi zrající mezi banánovými listy) za národní jídlo, populární je ale v celé oblasti jihovýchodní Asie. Díky fermentačnímu procesu má tempeh řadu cenných látek a je výborně stravitelný. Natural verze chce v kuchyni trochu zkušeností, poprvé vyzkoušejte raději hnědý, po oříšcích chutnající uzený či marinovaný tempeh, který už není třeba nijak dochucovat. Dobrý je už jen ohřátý s hořčicí a chlebem, výborný je do gulášů, těstovin i s bramborami, ale i do zeleninových salátů. Já ho mám nejraději s bulgurem a hlívou ústřičnou nebo v segedinském guláši. Tempeh byste měli sehnat v každé prodejně zdravé výživy, je trochu dražší (200g stojí cca 60 korun), ale je to skutečně pochoutka.

Recepty z tempehu? Rizoto z bulguru, karbanátky, segeďák nebo špagety

II. díl článku: Rostlinné bílkoviny? Seznamte se: seitan, robi, klaso (2/2)

Jmenuju se Pavel Ovesný a veganství se věnuju od roku 2007. Kromě rozvíjení Vegmanie učím druhé základy vaření z rostlinných surovin. Jako Lesa pán radím podnikatelům na volné noze netradiční formou celodenní konzultace v přírodě a také vedu kurzy Punkové podnikání, Osobní značka a další. Více o mně.
inzerce - econea - eshop pro každodenní hrdiny
Chcete proniknout do tajů rostlinné stravy? Neumíte správně dochucovat? Vaříte dokola stále ty stejné recepty? Přijďte ochutnat nové suroviny, chutě i lidi na kurz veganského vaření.