Letní grilovačka ve veggie stylu – hodíte na gril klobásku nebo meloun?

Veganské grilování

Léto, sluníčko, žádný spěch, přátelé, pohoda na zahradě, grilování. Léto jako malované! Ať už je grilování vaší letní tradicí či jste si teprve nedávno koupili gril, pár tipů na čistě rostlinnou grilovačku se vždy hodí. Grilovaná zelenina se nikdy neomrzí, nicméně proložit ji sem tam nějakou alternativou masa, často chuťově velmi věrohodnou k živočišnému originálu, vnese do grilování zase nový rozměr. A už jste zjistili, že gril umí potěšit také milovníky sladkých teček? Grilované ovoce si rozhodně nenechte ujít!

Zkuste tedy letos grilovat veggie – ať už pro planetu, zvířata, zdraví anebo kvůli novým lahodným chutím, které vás rozhodně nezklamou. Určitě nezůstaňte u grilovaného lilku či cukety, ale vyzkoušejte to nejmodernější, co trh s rostlinnými produkty nabízí. Připravit si veggie grilovačku zvládnete ale i bez kupovaných burgerů či vegan klobás – inspirujte se našimi tipy a recepty. Na těchto jídlech si pochutnáte bez ohledu na to, jestli maso běžně jíte nebo ne.

Marinády

Základem grilovacího úspěchu jsou marinády. Díky koření a olejům jsou nositelé chuti, čímž při grilování promění i planější suroviny na chutěmi nabité jídlo. Nejzákladnější verze marinády je naprosto jednoduchá: smíchejte oblíbené koření a bylinky s olejem a voila… jde se marinovat. U některých alternativ masa se hodí ještě přidat chuť umami, sojovou omáčkou Shoyu nebo Tamari. Časem si to člověk chce vytunit, tak začne zkoušet. Různé kombinace, různé přísady, různé poměry. Marinády samy o sobě nejsou o přesném receptu, jako spíš o kouzlení s různými přísadami na míru naší chuti. Jaké suroviny jsou na marinády nejvíce vhodné?

Koření:
sůl, pepř, paprika sladká, chilli, sušený česnek a cibule, sušený zázvor, barbecue koření, kari, koriandr, anýz, bílé hořčičné semínko, kurkuma, římský kmín.

Oleje:
Doporučují se oleje, které mají vysoký kouřový bod (čili bod, kdy se začne olej přepalovat). Nejvhodnější je olej řepkový, slunečnicový, kokosový, sezamový a rýžový.

Omáčky:
Dlouhodobě fermentovaná sojová je složením nejčistší, je také základem pro marinády teriyaki. Existují pak už více zpracované omáčky, jako je třeba hoisin, které už mívají i přidané látky.

Ostatní:
limetková nebo citronová šťáva, rýžový ocet, balsamico, bylinky, třtinový cukr.

Seitanové klobásky

Alternativy masa

Snad největší prostor ke kouzlení u grilu dle vaší chuti, nabízí alternativy masa. Většina z nich už je dost možná na vašich talířích samozřejmou součástí, ale už jste si je vychutnali v grilované podobě? Vezměme to ale z gruntu pro ty, kterým jsou slova jako seitan nebo tempeh cizí.

Seitan

Pokud jste se s ním ještě nesetkali, seitan je alternativa masa vyráběná z pšeničné bílkoviny, tedy lepku. Svou texturou maso skutečně připomíná a navíc se dá lehce ochutit oblíbeným kořením stejně jako maso či z něj dokonce vytvarovat rostlinné klobásky či upéct sekanou.

Ve zdravých výživách je k dostání seitan natural, který je vhodný k pokrájení na zhruba centrimetr silné plátky, které předem namarinujete. Chuť naturalu totiž není příliš výrazná, v tomto případě určitě nešetřete sójovkou. Grilujeme je pak z každé strany zhruba 5 minut. Oproti tomu seitan speciál jsou už předem namarinované a orestované menší kousky, které se hodí spíše na špíz nebo směs grilovanou v alobalu. V tomto případě už bude stačí je jen potřít olejem a kořením, chuťově je výraznější.

Robi

Robi je blízký příbuzný seitanu, obilná alternativa masa, která je již z výroby tepelně upravená, takže ani robi maso vám na grilu příliš času nezabere. Pro grilování se nejlépe hodí koupit robi oválky, které k tomu mají nejvhodnější tvar. I tady stačí robi naložit do marinády a ugrilovat.

Sojové maso

Sojové maso není jistě potřeba představovat nikomu. V kuchyních vegetariánů a veganů zdomácnělo už před nějakou dobou, ale s dostupností jiných alternativ se pomalu začíná zase vytrácet. A to je škoda, protože je ideální součástí zeleninových špízů i jako rostlinné “steaky”. Pro grilování vybereme nejlépe sojové plátky, které uvaříme podle našeho populárního návodu a naložíme do marinády. Sojové plátky není potřeba grilovat dlouho – jelikož jsou již uvařené, stačí je nechat na grilu zatáhnout. Pro přípravu špízů se hodí spíše sojové kostky.

Tempeh

Chuť ochuceného tempehu je výrazná sama o sobě, pokud si vyberete již uzený či marinovaný. Takový tempeh není potřeba nijak složitě připravovat, naopak je připraven k okamžité akci. Stačí jej podélně rozkrojit a zlehka potřít marinádou a grilovat do zlatova. Na čundru jej pak stačí napíchnout celý na prut, opékat a postupně ořezávat či okusovat okraje, a znovu opékat až k samotnému středu. Natural tempeh doporučujeme na gril pouze zkušenějším dochucovačům, má poměrně specifickou chuť.

Zeleninový špís s tofu

Tofu

Naložené tofu v alobalu na gril. Dokonalost, a přitom tak jednoduchá. Smícháte dostatečné množství sójové omáčky a olivového oleje (v poměru cca 3:2, ale kdo má čas odměřovat si ingredience?), přidáte lžíci jablečného octa. A to je vaše plátno. Pak můžete použít své nejmilejší koření, já osobně používám uzenou papriku, granulovaný česnek, libeček, tymián, sušenou cibuli, sůl a pepř. A když vám něco z toho chybí, improvizujte! Dopadne to skvěle. Z tofu vymačkejte přebytečnou vodu a nechte naložit na minimálně hodinu, nebo přes noc, pokud grilujete až zítra. Pokud budete grilovat na roštu nebo na špejli, sáhněte raději po pevnějších značkách, jako je Sunfood či Vitall, které mají soudržnější konzistenci, oproti tomu třeba Lunter je spíše drolivější.

Veganské hotovky na gril

Je libo si na grilovačce vychutnat chuť masa i bez masa? Žádný problém! Dnešní doba nabízí širokou paletu rostlinných alternativ ve formě hotovek – pro grilování jsou pak jako stvořené párky, klobásky, burgery či steaky. Situace se rychle mění, ale upozorníme alespoň na stálice:

  • Garden Gourmet a Beyond Meat – jejich výrobky se poslední dobou těší stále většímu zájmu, a to zcela oprávněně! Pro grilovačku určitě oceníte jejich burgery, které dělají v několika variantách. Pozornost si zaslouží taky Veggie grilovaný filet.
  • Linda McCartney – od této značky pozvěte na gril především klobásky, párky a burgery.
  • Wheaty – specialisté na veggie klobásy a párky. Jedná se o pikantní rostlinné párečky ze seitanu a cibule. Velmi věrohodná alternativa, která zmate a potěší chuťové buňky i těm, kteří veganství vůbec nefandí. Bohužel cena je poněkud vyšší.
  • Supervego – ideální, pokud chcete podpořil malou lokální firmu. Jejich Táboráčky jsou staré dobré buřty v rostlinné podobě. Hodí se jak na gril, tak na opékačku na čundru. Základem Táboráčků tvoří bílé fazole a pšeničná bílkovina a pravý buřtový šmak pak dostaly díky uzenému aroma.
  • Vegi Steak – celá takhle řada od české firmy Veto je velmi povedená, ať je to kukuřízek, klobalásky nebo burger.
  • Klaso od Sunfoodu určitě stojí za ochutnání, zkuste jejich řízek, plátky na Kabrňáka, nebo sekanou.

Pečený lilek

Grilovaná zelenina

Zelenina nesmí u grilování chybět, a to jak čerstvá, tak grilovaná. Obecně jsou ke grilování vhodné tyto druhy zeleniny:

  • brambory
  • fazolové či hráškové lusky
  • kedlubny
  • papriky
  • kukuřice
  • cukety
  • rajčata
  • lilky
  • mrkve
  • žampiony portobello

Chcete-li vybrat to nejlepší, sáhněte po cuketě, lilku a paprice. Cukety i lilky kupte spíše menší, protože ty mají jemnější chuť a nejsou přezrálé. Papriku zvolte červenou, oranžovou nebo žlutou, zelená se na gril nehodí, protože je nahořklá. Skvělou volbou jsou také klasy kukuřice, cibule, rajčata a z hub žampiony. Chcete ugrilovat brambory? Pak ještě před grilováním samotným alespoň 10 minut předvařit ve slupce.

Nebojte se improvizovat a zkoušet nové druhy. Důležité je samozřejmě vhodné ochucení zeleniny a správná příprava.

Jako forma grilování zeleniny jsou vhodné také zeleninové špízy – ideální pro menší kousky zeleniny, které díky špejli drží kompaktně u sebe a jsou pohodlné na manipulaci. Zelenina obecně vyžaduje delší čas grilování, často i za doprovodu alobalu. Například takové lilky – mnozí lidé mají na lilek spadeno, protože jim nechutná. Kouzlo však tkví v tom, nesundat jej z grilu brzy, ale počkat na to, až opravdu změkne a ztratí pórovitou tuhou konzistenci. Na lilky také není radno šetřit s marinádou – výsledkem jsou pak kousky lilků plné intenzivní chuti a jemné struktury.

Třešnička na grilu – ovoce

Opravdu! Ještě než to úplně zavrhnete, čtěte dál. Grilované ovoce je svěží letní dezert, navíc rychlý a zdravý. A co všechno si můžeme ugrilovat? Meloun – před grilováním ho nakrájíme na trojúhelníčky se silnějšími plátky, zlehka osolíme a v cedníku necháme vykapat. Na gril se hodí také banán, kterému vyrobíme marinádu z pomerančové šťávy a skořicového cukru, díky čemuž získá karamelový nádech. Broskve, meruňky, nektarinky, švestky – těm taky udělejte místo na grilu. Hodí se k nim kapka balsamica. Dále na gril přihoďte třeba plátky jablek, ananasu, pomeranče či hrušek.

Vzhůru ke grilu!

Ať už preferujete klasiku nebo dosud nepoznaný závan chutí, veggie grilování má hodně co nabídnout pro každého. A pokud byste snad namítali, že bydlíte v bytě bez balkonu a grilovat není kde, mnohá města umožňují zapůjčení grilu v parcích. Tak, teď už nic nebrání užít si grilovací sezónu naplno. Co si na rozpálený gril hodíte jako první vy?

publikováno: 25. 05. 2022   napsal/a: Natálie Hrubá
Vaříte dokola stále stejné recepty? Pronikněte do tajů rostlinné stravy. Přijďte ochutnat nové suroviny a chutě na kurzy veganského vaření. Vybrat si můžete Veganské vaření - seitan, tempeh a spol. či kurz o luštěninách. Poukaz na kurzy můžete koupit také jako dárek. Kurzy se konají o víkendech v domáckém prostředí v Řevnicích u Prahy. Zjistěte víc

 

 

E-mailový oběžník Vegmania

Chcete dostávat užitečné tipy a triky z rostlinné kuchyně nebo tématické recepty podle ročních období do vaší pošty? Věnujte mi e-mail a já vám 1 - 2x do měsíce napíšu. Nechcete kupovat zajíce v pytli? Pak se nejdříve podívejte se, jaké e-maily můžete očekávat.

Chcete dostávat užitečné tipy a triky z rostlinné kuchyně nebo tématické recepty do vaší pošty?