Kam pro zdravé tuky? Ochutnejte za studena lisované oleje

oleje lisované za studena

Možná už jste slyšeli o doslova zázračných účincích rostlinných olejů lisovaných za studena. Na rozdíl od těch běžný rafinovaných si zachovávají velké množství cenných látek. Kromě nasycených a nenasycených mastných kyselin obsahují široké spektrum vitaminů a minerálů. Víte ale, že je jich nespočetně velké množství druhů a každý nám prospívá jinak?

Olej lze vylisovat téměř z každého ořechu, semínka či olejnatého plodu. Vedle olejů olivových, sezamových nebo dýňových tak můžete narazit na speciality jako olej z amarantových, petrželových nebo paprikových semínek.

Pojďme si však představit ty nejpoužívanější a nejrozšířenější v běžných obchodech a zdravých výživách:

Dýňový olej – Myslím, že trefně vystihující synonymum je „zinková bomba“. Je velmi vhodný jako doplněk především při léčbě prostaty, alergiích a kožních problémech. Patří mezi oleje s velkým množstvím nenasycených mastných kyselin, vitamíny skupiny B. Má lahodou chuť po pražených oříšcích. Je výborný na výrobu domácího pesta, do salátů, a nebo na tradiční na dýňovou polévku.

Olej z vlašských ořechů – Jak už tvar vlašského ořechu napovídá, olej z nich podporuje mozkovou činnost, zlepšuje paměť a celý nervový systém. Výborně čistí usazené cévy a snižuje cholesterol. Příjemnou chuť vlašských ořechů uplatníme nejčastěji v salátech.

Sójový olej – Obsahuje přírodní lecitin, výborný zdroj antioxidantů a železa. Taktéž je dobré vyzdvihnout jeho vysoký obsah omega 3 nenasycených mastných kyselin, které mají příznivý dopad na kardiovaskulární systém. Má poměrně výraznou chuť po sóje, která není každému příjemná. Doporučuji tedy přidávat spíše do chuťově výraznějších pokrmů, kde jeho aroma více zanikne.

Konopný olej – Nebojím se ho nazvat „ přírodním zázrakem„. Jako jeden z mála za studena lisovaných olejů má pro naše tělo nejpřirozenější poměr nenasycených omega 3 a 6 mastných kyselin. Obsahuje široké spektrum minerálních látek, vitaminů a chlorofylu. Díky svému složení ho můžeme využít jako prevenci nebo pomoc při mnoha zdravotních problémech. Počínaje snížením krevního tlaku, imunity, zlepšení trávení a ekzémů. Osobně ho řadím mezi nejoblíbenější oleje a jeho účinky jsou znatelné. Jeho oříškovo – trávová chuť je příjemná v salátech, pomazánkách i tepelně upravených jídlech. Tam je ale třeba až po vaření, kdy teplota klesla pod 50 °C.

Pupalkový olej - Je vhodný především pro ženy při hormonálních problémech, klimakteriu a cystách. Další nespornou výhodou užívání pupalkového oleje je zlepšení kvality vlasů, nehtů a pleti. Tento olej bych spíše zařadila mezi doplňky stravy. Jeho chuť není příliš vábná, takže raději doporučím konzumovat po lžičkách.

Sezamový olej – Obsahuje velké množství vápníku, fosforu a hořčíku. Zklidňuje trávení, upevňuje psychickou stabilitu a je vhodný jako pravidelné zpestření našeho jídelníčku. Je lehce nasládlé chuti a tradičně se používá především v asijské kuchyni.

Z hroznových jader – Také tento olej bych doporučila spíše jako doplněk stravy. Jeho účinky jsou ale nepřekonatelné. Obsahuje velké množství antioxidantů, takže o něm můžeme s trochou nadsázky mluvit jako o zpomalovači stárnutí či pomocníku v prevenci rakoviny. Taktéž se řadí mezi oleje, které pomáhají při onemocnění cév a vysokém cholesterolu.

Lněný olej - Patří mezi hojně využívanou komplexní potravinu s velice dobrým poměrem omega 3 a 6 mastných kyselin. Opět můžeme hovořit o oleji s příznivým dopadem při onemocnění srdce a cév. Má protizánětlivé, antibakteriální a protiplísňové účinky. Zlepšuje vstřebávání živin do buněčných membrán a obsahuje hodně vlákniny. Má lehce natrpklou a ostrou chuť. Pro lepší vstřebávání cenných látek je vhodné přidávat do jídel v kombinaci s bílkovinou.

Olej z pšeničných klíčků – Je vyjímečný obsahem vitamínů B1, B2, B6 a kyseliny listové. Olej je cenným zdrojem fosforu, hořčíku, železa a enzymů. Pomůže zlepšit psychickou a fyzickou kondici. Má příjemnou obilnou chuť, která perfektně zapadne do salátů nebo k dochucení tepelně upravených pokrmů, jejichž teplota nepřesáhla 50 °C.

Za studena lisované oleje by měli být důležitou součástí našeho jídelníčku. Denní dávka by obecně měla být kolem jedné lžíce, záleží však na celkovém složení stravy. Doporučuji pořizovat oleje v tmavé lahvi, kde máte jistotu, že nedojde k oxidaci. Po otevření můžete většinu z nich bez obav skladovat při pokojové teplotě (vyjímkou je třeba rychle se kazící lněný olej).

oleje lisované za studena
oleje lisované za studena
publikováno: 22.04.2013 09:33   napsal/a: Lenka Halvová