Pohanka

Pohanka

Pravlastí pohanky jsou Himaláje, dokud se do Evropy dostala s mongolskými kočovníky a tatarskými nájezdníky. Je další z tradičních potravin, které se pomalu vrací do českého jídelníčku. A je opravdu proč - z hlediska nutriční hodnoty má skladbu opravdu výtečnou - především neobsahuje lepek. Ze zdravotního hlediska je důležitý mimo jiné vysoký obsah vícenenasycených mastných kyselin a vyváženou skladbu aminokyselin. Zastoupeno jich je v ní celkem osmnáct, podíl lysinu je ve srovnání s ostatními obilninami 3-4 násobně vyšší. Bílkovin obsahuje okolo 11 procent.

Z vitamínů jsou v plodech této pseudoobiloviny zastoupeny především vitaminy B1 (thiamin), B2 (riboflavin), niacin, E a C, z minerálů zinek, měd, selen nebo mangan. Velmi důležitým vitamínem je cholin, který regeneruje jaterní buňky po poškození chorobami nebo alkoholem. Pohanka je velmi vhodná k detoxikaci celého organizmu a to i v době těhotenství a je také nejlepším přírodním zdrojem rutinu, který je důležitý pro cévní pružnost.

Pohanka v kuchyni

Pohanku lze pořídit v několika formách. Nejběžnější jsou malé kroupy, které však mají pro mnohé strávníky pachuť, pro kterou se jim vyhýbají. Pokud patříte mezi ně, vyzkoušejte pohankovou lámanku, která má jemnější chuť a také se rychleji připraví - třeba do kaší. Především pro rychlé využití do snídaní se vyrábí pohankové vločky. Pro pečení pak sáhněte po pohankové mouce. A v neposlední řadě ji v obchodech ze zdravou výživou najdete v podobě bulguru nebo - v Japonsku populárních - soba nudlí (do nichž se však většinou přidává i pšenice, aby lépe držely tvar).

Jak pohanku připravit? Nejrychleji tak, že ji propláchneme a vsypeme do mírně osolé vroucí vody. Po 10 minut vaření ji necháme dojít pod pokličkou dojít. Další možností je zalít ji dvojnásobkem horké vody a nechat ji alespoň půlhodinu dojít. Pohanka s vodou tvoří šlem, což je technologicky obtížnější pro klíčení a také v rizotech, ale naopak výhoda pro pečení - z pohanky připravíte například výtečnou rostlinnou sekanou.

A kde jinde pohanku použít? Hlavně jako příloha, zastupující klasické lepkové obiloviny a také už v rizotech, které budou spíše lepivější než sypké. Šikne jako zavářka do polévek - přidat ji můžete třeba do česnečky. Její lepivost chytře využiteje v už zmíněné sekané, v zeleninových karbanátcích a nákypech nebo při výrobě placek. Ve sladké kuchyni je vděčná do kaší nebo při pečení. V živé kuchyni se využívá namáčená přes noc do sušených lněných krekrů nebo při výrobě raw cukroví.

Chcete proniknout do tajů rostlinné stravy? Neumíte správně dochucovat? Vaříte dokola stále ty stejné recepty? Přijďte ochutnat nové suroviny, chutě i lidi na kurz veganského vaření.
inzerce - econea - eshop pro každodenní hrdiny

Ze stejné rubriky