Pohanka

Pohanka

Pravlastí pohanky jsou Himaláje, dokud se do Evropy dostala s mongolskými kočovníky a tatarskými nájezdníky. Je další z tradičních potravin, které se pomalu vrací do českého jídelníčku. A je opravdu proč - z hlediska nutriční hodnoty má skladbu opravdu výtečnou - především neobsahuje lepek. Ze zdravotního hlediska je důležitý mimo jiné vysoký obsah vícenenasycených mastných kyselin a vyváženou skladbu aminokyselin. Zastoupeno jich je v ní celkem osmnáct, podíl lysinu je ve srovnání s ostatními obilninami 3-4 násobně vyšší. Bílkovin obsahuje okolo 11 procent.

Z vitamínů jsou v plodech této pseudoobiloviny zastoupeny především vitaminy B1 (thiamin), B2 (riboflavin), niacin, E a C, z minerálů zinek, měd, selen nebo mangan. Velmi důležitým vitamínem je cholin, který regeneruje jaterní buňky po poškození chorobami nebo alkoholem. Pohanka je velmi vhodná k detoxikaci celého organizmu a to i v době těhotenství a je také nejlepším přírodním zdrojem rutinu, který je důležitý pro cévní pružnost.

Pohanka v kuchyni

Pohanku lze pořídit v několika formách. Nejběžnější jsou malé kroupy, které však mají pro mnohé strávníky pachuť, pro kterou se jim vyhýbají. Pokud patříte mezi ně, vyzkoušejte pohankovou lámanku, která má jemnější chuť a také se rychleji připraví - třeba do kaší. Především pro rychlé využití do snídaní se vyrábí pohankové vločky. Pro pečení pak sáhněte po pohankové mouce. A v neposlední řadě ji v obchodech ze zdravou výživou najdete v podobě bulguru nebo - v Japonsku populárních - soba nudlí (do nichž se však většinou přidává i pšenice, aby lépe držely tvar).

Jak pohanku připravit? Nejrychleji tak, že ji propláchneme a vsypeme do mírně osolé vroucí vody. Po 10 minut vaření ji necháme dojít pod pokličkou dojít. Další možností je zalít ji dvojnásobkem horké vody a nechat ji alespoň půlhodinu dojít. Pohanka s vodou tvoří šlem, což je technologicky obtížnější pro klíčení a také v rizotech, ale naopak výhoda pro pečení - z pohanky připravíte například výtečnou rostlinnou sekanou.

A kde jinde pohanku použít? Hlavně jako příloha, zastupující klasické lepkové obiloviny a také už v rizotech, které budou spíše lepivější než sypké. Šikne jako zavářka do polévek - přidat ji můžete třeba do česnečky. Její lepivost chytře využiteje v už zmíněné sekané, v zeleninových karbanátcích a nákypech nebo při výrobě placek. Ve sladké kuchyni je vděčná do kaší nebo při pečení. V živé kuchyni se využívá namáčená přes noc do sušených lněných krekrů nebo při výrobě raw cukroví.

Čtyři recepty z pohanky

Pohanka s křupavým uzeným tofu
Pohankové rizoto se žampióny a tempehem
Pohanková sekaná
Raw meruňkový domeček

Chcete proniknout do tajů rostlinné stravy? Neumíte správně dochucovat? Vaříte dokola stále ty stejné recepty? Přijďte ochutnat nové suroviny, chutě i lidi na kurz veganského vaření.

Ze stejné rubriky

E-mailový oběžník Vegmania

Chcete dostávat užitečné tipy a triky z rostlinné kuchyně nebo tématické recepty podle ročních období do vaší pošty? Věnujte mi e-mail a já vám 1 - 2x do měsíce napíšu. Nechcete kupovat zajíce v pytli? Pak se nejdříve podívejte se, jaké e-maily můžete očekávat.

Chcete dostávat užitečné tipy a triky z rostlinné kuchyně nebo tématické recepty do vaší pošty?