Gomasio

http://soucitne.cz/restaurace/mandala-veggie-club

Složení kořenící soli Gomasio jsou obsaženy už v samotném názvu: goma = sezamové semínko, shio = sůl. Díky sezamu obsahuje vitaminy A, B, E, hodně vápníku, zinek, fosfor, železo a draslík. Gomasio tak dodává slanou a výraznou chuť s menším množstvím koncentrované soli (a především sodíku), díky minerálům a vitaminům také zvyšuje výživnou hodnotu jídla a naopak nevyvovává pocit žízně.

Recept na gomasio

Poměr soli a semen není striktní, pohybuje se někde v rozmezí mezi 1:10 - 1:20, což zhruba odpovídá 4 - 6 polévkovým lžícím semínek ku 1 čajové lžičce soli. Sezamové gomasio je nejrozšířenější, Stejným principem je možné připravit gomasio také z dalších semínek, jako je lněné, slunečnicové nebo dýňové (to je ve zdravých výživách běžne k dostání). Chuťově ještě vytříbenější dochucovadlo získáte přidáním 1 polévkové lžíce lahůdkového droždí.

Jak na to? Semínka je možné použít syrová, lépe budou ale chutnat opražená na pánvi. Zahříváme je na mírnějším ohni a stále mícháme. U sezamového či slunečnicového semínka můžeme míru opražení řídit podle tmavnutí, u dýňového nebo lněného spíše intuitivně, ochutnáváním. U sezamového a lněného také může napovědět ideální čas vypnutí, pokud začnou praskat.

Tradiční způsob je pak třít ještě teplá semínka se solí v třecí misce nebo v hmoždíři, vypomoci si ale můžete i mlýnkem nebo stolním mixérem a semínka rozemlít / rozmixovat v nich. V takovém případě docílíte jemnějšího prášku, ale také větší oxidace a kratší trvanlivosti. Hotové gomasio přesypeme do skleničky s víčkem a skladujeme v lednici po dobu 7 - 14 dní.

Jak dochucovat gomasiem?

Gomasio slouží především k dochucování přímo na talíři. Použít jej můžete k dochucení polévek, sálátů, brambor a příloh jako je rýže, pohanka či bulgur. Gomasio podporuje trávení, vstřebávání živin ze stravy ve střevech, posiluje prostřednictvím zásaditých minerálů kvalitu krve. Sezamové gomasio je vhodné při osteoporóze a při nedostatku vápníku, mimo jiné pomáhá mírnit bolesti (např. zubů a hlavy).

Do kaší, müsli, na cukroví i gomasio... kupte si sezamové semínko v eshopu Grizly.

Chcete proniknout do tajů rostlinné stravy? Neumíte správně dochucovat? Vaříte dokola stále ty stejné recepty? Přijďte ochutnat nové suroviny, chutě i lidi na kurz veganského vaření.

E-mailový oběžník Vegmania

Chcete dostávat užitečné tipy a triky z rostlinné kuchyně nebo tématické recepty podle ročních období do vaší pošty? Věnujte mi e-mail a já vám 1 - 2x do měsíce napíšu. Nechcete kupovat zajíce v pytli? Pak se nejdříve podívejte se, jaké e-maily můžete očekávat.

Chcete dostávat užitečné tipy a triky z rostlinné kuchyně nebo tématické recepty do vaší pošty?