8 tipů, kam použít lahůdkové droždí

8 tipů, kam použít lahůdkové droždí

Lahůdkové droždí bych mohl kupovat po kýblech - doma se mi po něm většinou jenom zapráší. Že jste o něm ještě neslyšeli? Znají jej hlavně vegani, u nichž se pro tohle "chuťové psychedelikum" vžila ve facebookových skupinách zkratka LSD. Sám jsem na jeho existenci poprvé narazil před mnoha lety na jedno slovenském blogu, věnovaném výrobě rostlinných "sýrů". Lahůdkové droždí vystupovalo téměř ve všech receptech jako hlavní ingredience. Když jsem si ho přinesl ze zdravé výživy a slupnul první lžičku, byla to láska na první ochutnání.

Lahůdkové droždí vám bude dost možná chutnat i v případě, že to běžné droždí nepustíte dál přes rty. Tyto vločky mají příjemnou sladkoslanou chuť a navíc obsahují kvalitní bílkoviny, vitaminy skupiny B (thiamin, riboflavin, niacin), minerální látky a stopové prvky (mimo jiné např. chrom). Jeho kalorická hodnota na 100g je 1110 kJ, z toho obsahuje bílkoviny: 46,8 - 53,1 g, sacharidy: 28,0 - 34,0 g, tuky: 4,0 - 8,0 g. Vyrábí se pomocí kvasinek na substrátu bohatém na cukry. Několik dnů se nechají namnožit a pak se suší lehce nad teplotu okolo 45°C (známou hranici z principů syrové stravy), při které se deaktivují kynoucí složky. Koupíte je v průhledném igelitovém pytlíku v obchůdcích se zdravou výživou a dnes už i na váhu do vlastní nádoby v mnohých bezobalových krámcích.

Lahůdkové droždí v kuchyni

Lahůdkové droždí v kuchyni využijete v mnoha variacích - je výborné k dochucování široké palety jídel od pomazánek přes polévky po saláty. Jednou z jeho příjemných vlastností je fakt, že váže vodu, ideálně se tedy hodí k zahušťování polévek, chuťově vyšperkuje guláše (místo mouky). Výborný je k těstovinám, ať už v sypké formě, nebo různých pseudosýrových veganských omáček, zajímavě dochutí také saláty.

A kde všude tedy lahůdkové droždí využít?

  1. skvěle se doplňuje s dalšímu chutěmi - třeba v haluškách s kysaným zelím a dozlatova osmaženou cibulkou (zkuste rychle připravené tofufleky s kysaným zelím)
  2. báječné je na dochucení salátů nebo posypání chleba
  3. váže vodu a tak umí napomoct ke smetanové konzistenci omáčkám nebo polévkám - přisypte si jej třeba do česnečky
  4. ozvláštněte jím domácí pomazánku
  5. v tofu smaženici dovede společně s černou solí napodobit chuť vajec
  6. sezamezán - rozmixujte nebo rozemelte sezamové semínko, na dva díly přidejte jeden díl lahůdkového droždí a špetku soli - máte výbornou posypku na těstoviny. Podrobněji na konci článku
  7. gomasio -z pohledu ingrediencí prakticky obdobný recept, pouze s jiným poměrem - na semínka, které mohou být opatrně opražená, připadá zhruba 1/4 lahůdkového droždí a 1/15 soli
  8. osvědčuje se při výrobě domácích oříškových sýrů. Vyzkoušejte jednoduchý pomazánkový sýr: 100g natural kešu namočte přes noc a namočit dejte i pár sušených rajčat (pokud je máte v oleji, dají se použít rovnou). Ráno slijte vodu z kešu, sušená rajčata pokrájejte na malé kousky a rozmixujte je dohromady s trochou čerstvé vody a dvěma kávovými lžičkami lahůdkového droždí.

Lahůdkové droždí má zkrátka všestranné použití. I když ho mám však hodně rád, při přidávání do jídel je z mojí zkušenosti třeba být opatrný - pokud to s ním přeženete, umí přehlušit ostatní chutě a může se vám na nějaký čas přejíst.

Vegan parmezán

V receptu se dají zaměnit různé ořechy nebo semínka, najděte si svoji optimální variantu. U mě doma momentálně vedou dýňová semínka.
I. varianta: vlašské ořechy, slunečnicová semínka, lahůdkové droždí v poměru 4:2:1, ořechy a semínka rozmixovat do polohruba, přidat droždí a výrazněji osolit
II. varianty: sezamové semínka a lahůdkové droždí v poměru cca 3:1, semínka pomlít v mlýnku na mák, přidat droždí a osolit

Jmenuju se Pavel Ovesný a veganství se věnuju od roku 2007. Kromě rozvíjení Vegmanie učím druhé základy vaření z rostlinných surovin. Jako Lesa pán radím podnikatelům na volné noze netradiční formou celodenní konzultace v přírodě a také vedu kurzy Punkové podnikání, Osobní značka a další. Více o mně.
inzerce - econea - eshop pro každodenní hrdiny
Chcete proniknout do tajů rostlinné stravy? Neumíte správně dochucovat? Vaříte dokola stále ty stejné recepty? Přijďte ochutnat nové suroviny, chutě i lidi na kurz veganského vaření.