Slunečnicové semínko

Slunečnicové semínko

Slunečnice patří mezi vysoké byliny z čeledi hvězdnicovitých. Rostliny mohou dosahovat až 3 metrů a průměr jejich květenství okolo 30 cm. Pochází z Ameriky, dnes se však pěstují takřka po celém světě. Hlavním produktem je slunečnicový olej, který se používá používá při vaření a smažení (ale také jako přidavná složka při výrobě bionafty). Drť zbavená tuku se pak používá ke krmení hospodářských zvířat. Slunečnicová semínka jsou také používána pro zimní přikrmování divokých ptáků. Jsou však cennou surovinou i pro lidskou výživu.

Slunečnicová semínka jsou totiž jedním z nejbohatších zdrojů vitamínu E, antioxidantu neutralizujícího účinky volných radikálů. Dále obsahují vitaminy A, B1 a niacin. Jsou jedním z nejvhodnějších zdrojů kyseliny listové, která je nezbytná pro fungování lidského organismu, zejména pro růst a obnovu buněk, nervovou soustavu a tvorbu červených krvinek. Obsahují vysoké množství hořčíku, selenu, zinku, železa, vápníku a fosforu. Vstřebávání cenných minerálních látek je však omezeno kyselinou fytovou. Její negativní vliv omezíte namáčením, klíčením nebo tepelnou úpravou.

Z hlediska tuků jsou nejbohatším zdrojem esenciálních omega-6 mastných kyselin. Jejich vysoký příjem je však problematický vzhledem k také esenciálním, ale obecně vzácnějším omega-3 mastným kyselinám. Pokud se stravujete čistě rostlinně, s jejich příjmem to nepřehánějte. Podrobnější vysvětlení najdete v článku 5 nejlepších rostlinných zdrojů omega-3 mastných kyselin

Slunečnicová semínka v kuchyni

Slunečnicová semínka se hodí do teplé i studené kuchyně. Můžete je také upravit šetrným opražením na sucho na pánvi, pak budou chutnější. Pochopitelně pak ale zároveň ztratí enzymy a živiny choulostivé na vyšší teploty. Ty naopak zachováte, pokud je naklíčíte. Stačit vám bude klasická zavařovací sklenice a cedník. I naklíčená chutnají lépe než neupravená.

Kde použít slunečnicová semínka

  • přidejte do kaší a vločkových snídaní
  • semínky si můžete posypat pečivo s pomazánkou
  • můžete je použít i jako tukovou složku přímo v pomazánkách
  • přidejte je do salátů
  • z opražených semínek smíchaných se solí si můžete vyrobit dochucovadlo zvané gomasio
  • v živé stravě se z namočených a rozmixovaných semínek s vločkami nori řas připravuje alternativa k rybímu salátu či pomazánce

Pořiďte si slunečnicové semínko. Do kaší, salátů nebo na základ pomazánek.

Tagy: 
Pronikněte za 3 hodiny do tajů rostlinné stravy? V kurzu Veganství pro zelenáče se s vámi podělím o praktické tipy a postupy, jak se stravovat pestře a chutně. Živý online kurz můžete sledovat z pohodlí svého domova a přímo se ptát na mé zkušenosti z 13 let veganské praxe.

E-mailový oběžník Vegmania

Chcete dostávat užitečné tipy a triky z rostlinné kuchyně nebo tématické recepty podle ročních období do vaší pošty? Věnujte mi e-mail a já vám 1 - 2x do měsíce napíšu. Nechcete kupovat zajíce v pytli? Pak se nejdříve podívejte se, jaké e-maily můžete očekávat.

Chcete dostávat užitečné tipy a triky z rostlinné kuchyně nebo tématické recepty do vaší pošty?