Dýňová semínka využijete do kaší, ale i na rostlinné mléko či “sezamezán”

Veganství » Jídelníček » Ořechy a semena » Dýňová semínka

Dýňová semínka

Dýňová semínka jsou semeny tykve obecné. Z ní se později vyšlechtilo velké množství druhů. Běžně prodávaná dýňova semínka smaragdově zelené barvy pochází z dýně olejné, speciálního druhu nahosemenné dýně, která nemá slupku. Není tak nutné pracně loupat.

Tomu se nevyhnete, pokud budete chtít zužitkovat semínka z vydlabaných vnitřků vlastních vypěstovaných dýní. Fígl spočívá v tom, že je osušené vložíte do trouby rozehřáté na 150 °C a necháte za několikerého promíchnutí péct cca půl hodiny. Tvrdá slupka díky tomu zkřehne.

Benefity dýňových semínek

Dýňová semínka jsou zhruba z poloviny svého objemu tvořeny tuky, v nichž převládají především omega-6 mastné kyseliny. Významné je také zastoupení bílkovin, kterých tu najdeme okolo 30 procent. Dýňová semínka jsou také bohatá na minerály, jako jsou mangan, hořčík, měď, fosfor, zinek nebo železo a také vitaminy skupiny B a vitamin A.

V alternativní medicíně je oblíbené jako prostředek, který dokáže tělo zbavit střevních parazitů.

Využití dýňových semínek

Do kaší a müsli je můžete přidat zlehka pražená dýňová semínka na pánvi na sucho. Výživnější jsou ale pochopitelně syrová, namočená přes noc ve vodě. Chutné a výživné je z nich rostlinné mléko. Naopak po několika pokusech jsem vzdal další experimenty z jogurtem z nich. Fermentované totiž mají poměrně nevábný odér. Kde tady dýňová semínka využijete?

  • dýňové “máslo” – semínka mixovaná tak dlouho, až ztekutí, podobně jako tahini
  • koupit se dá také v podobě za studena lisovaného oleje
  • gomasio – dochucovací směs opražených semínek smíchaných se solí
  • “sezamezán” – rozmixovaná semínka s lahůdkovým droždím a práškem ze sušené cibule
  • opražená nebo namočená semínka přidejte do kaší, ale i do salátů
  • přidat je můžete k ostatním semínkům při domácí výrobě müsli nebo granoly,

Pořiďte si naturální i opražená dýňová semínka. Do kaší, salátů nebo na gomasio či sezamezán.

Autor článku
Pavel OvesnýJmenuji se Pavel Ovesný a veganství se věnuju 15 let. V Řevnicích u Prahy vedu o víkendech kurzy vaření z rostlinných surovin, na kterých se naučíte připravovat recepty na pomazánky, polévky a hlavní jídla z luštěnin, rostlinných alternativ masa a zeleniny. Také se dozvíte tipy a triky k dochucování, klíčení, kvašení a každodenní praxi zdravého stravování. Zjistěte víc

 

 

E-mailový oběžník Vegmania

Chcete dostávat užitečné tipy a triky z rostlinné kuchyně nebo tématické recepty podle ročních období do vaší pošty? Věnujte mi e-mail a já vám 1 - 2x do měsíce napíšu. Nechcete kupovat zajíce v pytli? Pak se nejdříve podívejte se, jaké e-maily můžete očekávat.

Chcete dostávat užitečné tipy a triky z rostlinné kuchyně nebo tématické recepty do vaší pošty?