Lněné semínko poslouží do salátů, k zahuštění jídel i jako základ sušenek

lněné semínko

V jídelníčku většiny populace zoufale chybí a jako posyp vícezrného pečiva je prakticky nevyužitelné. O čem je řeč? O lněném semínku, v rostlinné říši králi v obsahu pro tělo nesmírně důležitých omega-3 mastných kyselin (dále O3MK). Což je přesně ta látka, kvůli které jsou tolik doporučované tučné ryby a dříve nepopulární lžičky rybího tuku.

Zatímco kolegyň z kategorie "zdravých tuků", omega-6 mastných kyselin (zastoupených ve většině rostliných olejů), má většina strávníků nadbytek, O3MK v nich zoufale často chybí. Jejich běžný poměr ve stravě je nezřídka 20:1, ideálně by přitom měly být v rovnováze. Studie na lidech prokázaly příznivé účinky O3MK na dýchací, trávicí a kardiovaskulární systém, imunitu organismu a potlačování růstu nádorů. Jak z této šlamastyky ven? Zapojit O3MK v podstatnějším množství.

V rostlinné říši je najdete v řepkovém oleji, vlašských ořeších, konopných a chia semínkách (více ve článku 5 nejlepších rostlinných zdrojů omega-3 mastných kyselin. Naprostým králem je ale už zmíněné lněné semínko. To obsahuje zhruba 20 % bílkovin, velké množství vláknina a 40 % tuku, z něhož právě největší část velká část připadá na O3MK kyseliny. Jejich nevýhodou je nízká stabilita - v teple, na vzduchu a světle mají tendenci rychle žluknout. Lněný olej, vhodný k přidávání do studené kuchyně, se tak musí uschovávat v temných lahvích v chladu a velice rychle spotřebovat.

Vhodnější je využít přímo lněné semínko. To má ale velmi tuhou slupku, takže při špatném rozkousání (a to není vzhledem k titěrným rozměrům semínka dvakrát snadné) projde trávicím procesem nedotčené a nevyužité. Nejvhodnější je ho zčerstva namlít v mlýnku na mák a přidat ho do salátů nebo jídel (ovšem pozor, až po odstavení z ohně, jinak se bude opět kazit). Podle mnohých zdrojů by se namleté semínko mělo spotřebovat do dvou hodin, což prakticky znemožňuje jeho mletí do zásoby. Příliš mnoho ale? Existuje ještě jedno poměrně elegantní řešení - vitariánské lněné sušenky.

Lněné sušenky

Krekry ze lněného semínka

Lněné semínko má ještě jednu zvláštní vlastnost - po přilití vody začne vylučovat lepkavý gell, který tvoří výborné pojivo. Tuhle skvělou vlastnost lze výborně využít při zahušťování různých kaší, omáček, polévek a gulášů, kdy semínko natáhne přebytečnou vodu. Narozdíl od nahořklého oleje má příjemnou oříškovou chuť, takže chuť jídla spíše příjemně doplní. Znovu ale opakuji - pokud chcete využít jeho prospěšné látky, sypejte rozemlété semínko až do chládnoucího jídla.

A teď už ke slíbeným sušenkám - jejich příprava je velice jednoduchá. Vezměte lněné semínko (vcelku a stačí napoprvé nějakých 100 gramů) a zalijte jej zhruba stejným (nebo o malinko menším) množstvím vody. Nechejte nabobtnat, když se k němu za dvě hodinky vrátíte, zjistíte, že část vody se vstřebala a z druhé části se vytvořil lepivý gel. Teď tuhle směs dochuťte podle vlastní fantazie solí a různým kořením. Na kurzu Veganského vaření slavily úspěch ty s nadrobno pokrájenými sušenými rajčaty, trochou oregána a česneku stejně jako ty s houbovým kořením a mletým kmínem.

Pak následuje jediná trochu pracná část procesu - z této směsi tvarujte na plech pokrytý pečícím papírem malé tenké placičky. Ty pak - pokud nemáte sušičku - sušíme v zimě na topení, v létě pak na sluníčku (teplota by neměla přesáhout 42 stupňů, kdy se v potravinách ničí enzymy). To zabere někdy i více než den. Pak ale už stačí jenom sušenky posbírat a pustit se do nich - třeba s nějakým dipem, pomazánkou nebo jen tak. Takto upravené vydrží (pokud je ovšem dobře schováte) i týdny. Tímto způsobem přípravy slupka změkne a je snadnější semínka dobře rozkousat. Pro pravidelný přísun O3MK je nejlepší jíst 3-4 sušenky každý den.

Jmenuju se Pavel Ovesný a veganství se věnuju od roku 2007. Kromě rozvíjení Vegmanie učím druhé základy vaření z rostlinných surovin. Jako Lesa pán radím podnikatelům na volné noze netradiční formou celodenní konzultace v přírodě a také vedu kurzy Punkové podnikání, Osobní značka a další. Více o mně.
inzerce - econea - eshop pro každodenní hrdiny
Chcete proniknout do tajů rostlinné stravy? Neumíte správně dochucovat? Vaříte dokola stále ty stejné recepty? Přijďte ochutnat nové suroviny, chutě i lidi na kurz veganského vaření.

Komentáře

Lněné sušenky jsou super, ještě bych doporučila malý zlepšovák, který eliminuje jedinou trochu pracnou část procesu, a to vzniklou směs vzít a prostě nalít na plech v tenké vrstě (mám teflonový pizza talíř, tak nevím, jak by to šlo na klasickém plechu, ale na plastovém táce asi určitě). Usušený výsledek prostě nalámu na požadovanou velikost. Estetika kapku trpí, ale výhoda je zase ta, že si můžu vzít přesně tak velký kousek, na jak velký mám chuť!

Díky za tip. Už mě to taky napadlo, asi by pak stačilo v polosuché fázi (když už se to nebude roztékat), to zkusit naříznout, aby se to pak lépe nalámalo. Vyzkouším a pochlubím se.