Shitake

shitake

Z Japonska pocházející houba shitake, je oblíbená nejen pro svou vynikající chuť a vůni, ale také pro obsah řadu prospěšných látek. Je hodnotným zdrojem bílkovin, draslíku, zinku, hořčíku, vitaminů B a D. Její jméno se skládá ze dvou slov: shii = dub, take = houba, čímž mimo jiné prozrazuje, že patří mezi houby rostoucí na dřevě.

Shitake jsou po žampiónech druhou nejpěstovanější houbou na světě. V Česku si můžete koupit substrát na její pěstování, nejčastěji na ni ale narazíte v sušeném stavu v asijských obchůdcích nebo zdravých výživách. Namočte je alespoň na hodinu, do vody doporučuju přidat pár kapek sojové omáčky, zvýrazní se tak chuť. Nálev rozhodne nevylévejte - při dušení jej použijte k podlití nebo jako základ polévky.

Shitake můžete dusit, smažit, grilovat i péct. Můj oblíbený recept je podusit je na cibulce s uzeným tempehem, přidat jen lehce povařený bulgur a ještě krátce podusit ve vývaru, dokud bulgur nezměkne a chutě se nespojí. Shitake také používám do miso polévky, houbových omáček a dělal jsem z nich také houbovou tlačenku (základem byl agar-agar).

V japonské a tradiční čínské medicíně má používání shitake stalehou historii. Připisuje se jí řada léčivých vlastností, mimo jiné se používá proti kvasinkovým a bakteriálním onemocněním, při léčbě cukrovky a některých druhů rakoviny. Jednou z jejich nejcenějších látek je polysacharid lentinan.

Tagy: 
Chcete proniknout do tajů rostlinné stravy? Neumíte správně dochucovat? Vaříte dokola stále ty stejné recepty? Přijďte ochutnat nové suroviny, chutě i lidi na kurz veganského vaření.
inzerce - econea - eshop pro každodenní hrdiny