Smoothies: zelený sladký eintopf plný vitaminů a minerálů

Smoothies: zelený sladký vitariánský eintopf plný vitamínů a minerálů

O smoothies se v poslední době píše stále častěji. Vpodstatě se jedná o velmi hustý koktejl, připravený rozmixováním ovoce. V různých "trendy" receptech do něj radí přidávát mléko nebo šlehačku. My se ale budeme bavit o zelených (green) smoothies, které spojují příjemné s užitečným: mlsání se zdravotními benefity.

Ovoce je plné vitamínů, minerálů, vlákniny a především jednoduchých cukrů. Ty jsou výborným palivem pro naše svaly a také mozek. Nevýhodou těchto cukrů je, že pokud se dostanou do žaludku s dalšími potravinami, mají tendenci kvasit. Proto se často doporučuje konzumovat ovoce samostatně, mezi jídly. Zároveň mají také rychlejší vzestup hladiny krevního cukru, po kterém následuje i jeho rychlejší pokles a tím se dříve dostaví pocit hladu.

Listová zelenina je také plná vitamínů, minerálů a vlákniny. Dále obsahuje prospěšný chlorofyl, který má z chemického hlediska velmi podobnou strukturu jako krevní barvivo hemoglobin, působí protizánětlivě nebo podporuje hojení ran. A listová zelenina navíc obsahuje jen velmi málo sacharidů, což z ní činí neutrální potravinu, kterou je možné míchat prakticky s čímkoliv, co nám chutná. Ideální kombinace pro smoothies.

Budeme tedy potřebovat:

  • mixér (stolní je pro svůj velký výkon mnohem lepší, s ponorným tyčovým nedostáhnete takové hladkosti)
  • zralé ovoce
  • alespoň hrst listové zeleniny (čím zmavští, tím lepší)
  • trochu oříšků či semínek (nejlépe namočených)
  • čerstvou vodu

Ovoce

Vůbec nejlepší hladkou strukturu udělají zralé banány (ty zralé, s hnědými tečkami), ale nejsou lokální, pokud smýšlíte ekologicky. Z domácích zdrojů se hodí se sladké ovoce jako jablka, hrušky (nedosáhnete ale vždy úplně "hladké" konzistence) nebo sezónně meruňky či broskve. Skvělé jsou lesní plody (borůvky, maliny, ostružiny), které ale nejsou příliš sladké - těch přidávám spíše menší hrst na dochucení. Využít se dá i namočené sušené ovoce, které je hodně sladké - rozinky, datle a švestky (pozor na pecku!) nebo fíky (ty mají ale jadérka).

Listová zelenina

Mezi listovou zeleninou vybíráme tmavější druhy, jako jsou špenát, kapusta, kadeřávek, rukola, polníček, řeřicha, horčice atd.. Méně se hodí zelí a světlé druhy salátů (zejména ty supermarketové, ze španělských skleníků), které jsou nutričně chudší. Pokud máte blízko do čisté přírody, pak jsou skvělé plané byliny jako kopřiva, pampeliška, jitrocel... nebo jedlé plevele jako ptačinec žabinec, bršlice kozí noha, svízel přítula, medvědí česnek, divoká pažitka a mnohé další. Hlavní podmínka je, že vám smoothie musí chutnat, takže alespoň začátečníkům doporučuju se zeleným na začátku spíše šetřit a najít si optimální kombinace.

hruškové smoothie
jedlé plevely
jablkové smoothie

Co dále je možné přidat?

- 1-2 lžičky namočených semínek (sezamové, lněné, chia, slunečnicové, dýňové, konopné), která zvýší podíl bílkovin a dodají také zdravé tuky, potřebné pro vstřebání vitaminů A, D, E, K.
- v obdobím chudším na čestvý ovozel se šikne i trochu superfoods jako třeba goji, prášek ze zeleného ječmene, namleté nepražené kakaové boby, maca, které zvýší množství vitaminů a minerálů
- v zimě skořici nebo malý kousek zázvoru, které zahřívají a mají výborné dezinfekční a antbakteriální účinky. A vodu nikoliv studenou, ale vlažnou.
- aktivně sportující mohou přidat také odměrku svého oblíbeného práškového proteinu, aby zvýšili příjem bílkovin

Máme vše? Nakonec přilijeme vodu, zapneme mixér a podle jeho výkonu to trvá jednu až pár minut, než je vše hladké. Jak je vidno, jedná se opravdu o eintop, který může mít velmi mnoho variant, důležitá je kombinace sladkého ovoce s neutrální listovou zeleninou, která umožní sladkou chuť a snadné a nekonflikní trávení. Další porce vlákniny ze "zeleného" navíc zpomalí vzestup cukru v krvi a tím zůstanete déle zasycení.

Osobně smoothies využívám jako regulérní snídani, obvykle si dělám 0,75 až 1 litr husté hmoty. Upíjím ji po malých dávkách, které se snažím pořádně proslinit a v puse ohřát na teplotu těla. To často zabere i celou půlhodinku. Smoothies však nikdy neskladuju, prohnáním mixérem dochází k rychlé oxidaci a snížení nutriční bohatosti. Takže si připravuju vždy čerstvé.

Spoustu dalších tipů na smoothies najdete v sekci recepty. Pokud už ve smoothies "jedete", podělte se v komentářích o vaše zkušenosti.

Pekelně rychlé otáčky a dokonalé nože. Mixéry G21 Perfect Smoothie s nejlepším poměrem cena / výkon široko daleko.

publikováno: 12.04.2018 14:47   napsal/a: Pavel Ovesný
Chcete proniknout do tajů rostlinné stravy? Neumíte správně dochucovat? Vaříte dokola stále ty stejné recepty? Přijďte ochutnat nové suroviny, chutě i lidi na kurz veganského vaření.