Všestranný kokosový ořech: máslo, mléko i mouku z něj připravíte na sladko i na slano

Kokos

Kokosový ořech roste na kokosových palmách, které se dnes pěstují hlavně v jihovýchodní Asii, střední a jižní Americe a Tichomoří. Daří se jim v tropických přímořských oblastech. První známé kokosové fosílie ale pocházejí z Indie a Nového Zélandu už z doby před několika miliony lety. A právě z Indie rozšířili evropští kolonizátoři v 16. století kokosové palmy do dalších částí světa.

Složení kokosového ořechu záleží na jeho zralosti, ale i odrůdě a místě původu. Nezralý ořech má želatinovou dužinu s vysokým obsahem vody a nižší výživovou hodnotu, zralá dužina je tvrdší, ztrácí vodu a má vyšší nutriční hodnoty. Dřeň obsahuje velké množství tuku – 60 % a dále 20 % sacharidů s vysokým podílem vlákniny a asi 8 % bílkovin, zbytek tvoří voda. Z vitaminů nabízí kokos především pestré spektrum skupiny B, dále pak vitamin A, C a E, z minerálů pak vápník, draslík, selen, železo, měď, zinek, mangan nebo hořčík.

Mladý kokos a čerstvá kokosová voda

V poslední době je velmi populární mladý kokos (někdy také bílý). Většinou se sklízí z kokosových palem už po šesti až osmi měsících zrání. Naproti tomu hnědý kokos zůstává na stromech zhruba rok. Všude na internetu dnes najdete spoustu videonávodů, jak mladý kokos otevřít, abyste z něj získali to, kvůli čemu je tak vyhledávaný – čerstvou kokosovou vodu. Ta je plná velkého množství vitaminů, minerálních látek a zdravých enzymů. Vyhledávají ji zejména sportovci a příznivci zdravého životního stylu, patří totiž ke zdrojům elektrolytů.

Při zvýšené fyzické aktivitě dochází v těle díky pocení k tzv. elektrolytické nerovnováze a s tím si umí kokosová voda poradit. Po náročném tréninku vám dodá potřebnou hydrataci a pomůže udržet rovnováhu tekutin v těle. Některé studie potvrdily i to, že kokosová voda reguluje hladinu cukru v krvi, snižuje cholesterol a působí jako antioxidant. U nás můžete kokosovou vodu nejčastěji koupit pasterovanou. V této formě si bohužel neuchová všechny důležité látky, ale určitě je lepší než kokosová voda z koncentrátu, ve které bude živin ještě méně.

Lilek v curry omáčce

Kokosové mléko alternativou pro vegany i alergiky na laktózu

Jak se liší kokosové mléko od kokosové vody? Mléko vzniká rozmixováním kokosové vody s rozdrobenou dužinou zralého plodu. Kokosové mléko jako takové je zdraví prospěšné, samozřejmě v přiměřeném množství. Ocení ho vegani i lidi s intolerancí na laktózu nebo kasein. Stejně jako kokosový olej má antioxidační a antibakteriální účinky. Sice obsahuje poměrně velké množství nasycených tuků, ale protože má v sobě i hodně vlákniny, je v menším množství vhodný také při hubnutí.

Kokosové mléko se skvěle hodí do asijských polévek a omáček, zmírňuje jejich pálivost a celkově zjemňuje chuť. Nejobvyklejší kombinace je s curry pastou z chilli papriček, s limetkovou šťávou a nasekanou natí z koriandru. Recepty z něj najdete pod tagem kokosové mléko.

Používá se ale také k přípravě koktejlů a na sladko do různých pochutin. Vykouzlíte z něj báječný chia puding, ale počítejte s tím, že bude hodně sytý. Možná už jste se setkali i s jogurty a dezerty z kokosového mléka, některé jsou opravdu výborné. Pokud ale značku neznáte, vyplatí se přečíst si složení, výrobci mnohdy kokosové mléko jen přidávají do sójového základu. Pokud budete zkoušet kokosový jogurt vyrábět doma z kokosového mléka, počítejte s tím, že příliš nezhoustne. Kupované jogurtyjsou zahušťované. Výjimkou tvoří ty, které jsou vyráběny přímo z dužiny, ale připravte se na to, že si budete muset sáhnout hlouběji do kapsy.

Wild & Coco - fermentované dobroty z mladého kokosu
Wild & Coco - fermentované dobroty z mladého kokosu

Kokosový olej využijete nejen v kuchyni

Z jádra kokosového ořechu se lisováním získává kokosový olej. Panenská varianta vzniká lisováním za studena. Rafinovaný kokosový olej se vyrábí ze sušeného kokosového jádra a prochází tepelnou úpravou, kdy je zbaven charakteristické vůně a chuti. Vzhledem k tomu se častěji používá ke smažení a přípravě pokrmů, kde kokosové aroma není žádoucí. Díky vysokému procentu nasycených mastných kyselin dobře zvládá vysoké teploty. Panenský kokosový olej je ideální pro přípravu raw dezertů a kaší nebo dochucení salátů. Svoje místo má ale i v péči o pleť a přírodní léčbě. Chcete vidět více? "Kokosáku" jsme na Vegmanii věnovali celý článek.

Kokosové máslo

Méně znamým příbuzným oleje je kokosové máslo. Stejně jako jiné tuky je směsí mastných kyselin. Obsahuje zejména kyselinu laurovou (44 %) a myristovou (17 %). Doma ho vyrobíte za několik minut rozmixováním strouhaného kokosu. Záleží, jak výkonný máte mixér a jak velké množství másla děláte. Pro začátek by mohlo stačit kokosové máslo z 200 gramů strouhaného kokosu. Podle některých doporučení můžete přidat i vanilku, špetku soli a další ingredience, záleží na vás.

Hotové máslo byste měli skladovat při pokojové teplotě, v lednici ztuhne stejně jako kokosový olej. Pokud nemáte chuť nebo čas na domácí přípravu, můžete si samozřejmě koupit kokosové máslo hotové. Bez problému ho seženete také v bio kvalitě. A jak kokosové máslo využít? Bude se hodit do dezertů nebo snídaňových kaší a spoustě lidí chutná jen tak samotné. Skvěle se uplatní také jako balzám na vlasy nebo přísada do domácích pleťových masek a peelingů.

Mladý kokos

Strouhaný kokos a kokosová mouka

Strouhaný kokos i kokosová mouka se vyrábí z čerstvé kokosové dužiny, která se vysuší a buď hruběji nastrouhá nebo najemno rozemele. Neobsahuje lepek, bez obav si ji tedy můžou dát i lidé s celiakií nebo zvýšenou citlivostí na tuto látku. Z kokosové mouky připravíte výborné sladké pokrmy, hodí se na pečení nadýchaných muffinů, lívanců nebo palačinek. Využijete ji ale i k zahušťování nebo do smoothies a koktejlů.

Stejně jako další produkty z kokosu má vysoký obsah vlákniny, a je tak zdravější i dietnější alternativou běžné pšeničné mouky. Pokud si vybíráte strouhaný kokos, sáhněte po co nejhrubší variantě, která obsahuje více tuku. Lépe chutná i voní a při výrobě tyčinek či kuliček drží lépe s pojivem z datlí či jiného sušeného ovoce či sirupu.

Kokosové chipsy

Z bílé kokosové dužiny se připravuje i další pochoutka – kokosové chipsy. Koupíte je jak ve sladké, tak slané variantě a dnes už narazíte i na různé příchutě. Chipsy se nesmaží, ale pečou nebo marinují a suší v sušičce. Díky tomu jsou zdravější než například smažené bramborové lupínky. A na závěr máme pro vás extra tip na křupavou veganskou slaninu z kokosových chipsů, se kterou vylepšíte saláty nebo krémové polévky.

Kokosový cukr

Kokosový cukr se narozdíl od ostatních vyjmenovaných produktů nevyrábí z ořechu, ale z nektaru květů kokosové palmy. Je přírodním sladidlem, s malým podílem vitaminů a minerálů. Stejně jako v případě jiných přírodních sladidel ale platí, že byste museli kokosového cukru sníst velké množství, aby to mělo zásadnější vliv.

Výčet nejběžnějších produktů z kokosu dokazuje, že jde o velmi univerzální surovinu, která má všestranné využití nejen v kuchyni. Pokud budete kokos konzumovat v různých formách a s mírou, bude vašemu zdraví jistě prospěšný.

publikováno: 20.05.2020 09:01   napsal/a: Dana Halušková
Pronikněte za 3 hodiny do tajů rostlinné stravy? V kurzu Veganství pro zelenáče se s vámi podělím o praktické tipy a postupy, jak se stravovat pestře a chutně. Živý online kurz můžete sledovat z pohodlí svého domova a přímo se ptát na mé zkušenosti z 13 let veganské praxe.

E-mailový oběžník Vegmania

Chcete dostávat užitečné tipy a triky z rostlinné kuchyně nebo tématické recepty podle ročních období do vaší pošty? Věnujte mi e-mail a já vám 1 - 2x do měsíce napíšu. Nechcete kupovat zajíce v pytli? Pak se nejdříve podívejte se, jaké e-maily můžete očekávat.

Chcete dostávat užitečné tipy a triky z rostlinné kuchyně nebo tématické recepty do vaší pošty?