Vlašský ořech

Vlašský ořech

Plod ořešáku královského, lidově přezdívaný "vlašák", patří mezi výživově nejprospěšnější ořechy. Navíc jde o surovinu lokální, takže jeho pravidelnou konzumaci lze jen doporučit. Pochopitelně s mírou, protože obsahuje přes 60 procent tuku. V tom jsou však zastoupeny prospěšné a pro tělo esenciální omega-3 mastné kyseliny, kterým se mimo jiné přičítá protizánětlivý účinek. Podstatný je i podíl bílkovin okolo 15 - 18 % váhy. Vlašské ořechy jsou také bohatým zdrojem vitaminů E, B1, B2, B3 či B6 a minerálních látek jako hořčík, měď a zinek.

Podle tvrdosti skořápky se vlašské ořechy dělí na "papíráky", "polopapíráky" a "kameňáky". Dostat se do posledně jmenovaných je vskutku pěkný oříšek. Není však třeba příliš spěchat - do loupání se pusťte až přes samotnou konzumací, pak je mnohem pravděpodobnější, že nebudou žluklé. Vyloupané ořechy skladujte ve studeném sklepě nebo lednici nejdéle 3 měsíce.

Vlašské ořechy jsou už tradiční přísadou do různého cukroví. Nejlepší je konzumovat syrové, například v müsli, do kaší je dávejte až po odstavení z ohně. Využít se dají také ve slané kuchyni - namočte je společně se sušenými rajčata a poté nahrubo rozmixujte a použijte jako pesto na špagety. Nebo přidejte ještě protlak a krátce prohřejte a máte na těstoviny výbornou boloňskou omáčku ve veganské verzi.