Květák

Květák

Podobně jako kedlubna, kapusta či zelí byl i květák vyšlechtěný z divoké brukve. Je známý vysokým obsahem draslíku, kromě něj obsahuje hořčík, železo, zinek, selen a také spoustu vitaminů (A, B, C, E). I proto je místo klasického smažení v trojobalu naopak vhodné jej upravovat co nejšetrněji - nejlépe vařený v páře. Především mladý a čestvý se může jíst i zasyrova - najemno posekaný květák najdete v řadě vitariánských receptů. Třeba místo kuskusu.

Pokud vám jde spíše o jeho chuť než zdravotní přínosy, vyzkoušejte jej namarinovat v pálivé BBQ omáčce a upéct - můžete si tak připravit veganskou variantu "křídýlek". Výborně se hodí do zapečených jídel, rizot nebo polévek. Do mixovaných krémových můžete upotřebit i nadrobno nasekaný košťál, který končí často v koši. Spousta prospěšný látek je totiž právě v něm.

Všeobecně nejrozšířenější odrůdou květáku je květák bílý, ale existuje i květák zelený (esteticky okouzlující odrůda romanesco), načervenálý či fialový. Při jeho trávení může docházet k nadýmání, které lze eliminovat přidáním koření (česnek, kmín, mletý koriandr) nebo bylinkami podporujícími trávení (bobkový list, fenykl). A ještě tip nakonec - nepříjemného zápachu, který květák občas vylučuje při vaření, se zbavíte jeho důkladným omytím, nejlépe ve slabé octové vodě.

Tagy: 
Chcete proniknout do tajů rostlinné stravy? Neumíte správně dochucovat? Vaříte dokola stále ty stejné recepty? Přijďte ochutnat nové suroviny, chutě i lidi na kurz veganského vaření.
inzerce - econea - eshop pro každodenní hrdiny