Oves - pokrm bohů

Oves

Ovesné vločky by neměly chybět prakticky v žádném jídelníčku. Jsou mimořádně zdravé, snadno dostupné a až na výjimky dobře stravitelné. Kromě staré známé ovesné kaše se přidávají také do karbanátků, polévek nebo lívanců. Ale jejich chuť není hlavním důvodem, proč s nimi nešetřit. Jsou to hlavně zdravotní benefity, kvůli kterým je oves stále žádanější.

Výživové vlastnosti

Oves se dnes řadí mezi funkční potraviny, a to znamená, že obsažené složky příznivě ovlivňují zdraví člověka. Nejvíce zastoupenou složkou jsou sacharidy, které se uvolňují pomalu a zasytí tak až na několik hodin. Dále je tu značný podíl tuku, dokonce s ideálním poměrem nasycených a vícenasycených mastných kyselin. Nechybí ani vláknina a k tomu široké spektrum vitamínů a minerálů.

Z vitamínů dominuje skupina vitamínů řady B, zejména B1, B2 a B6. Mezi nejhojněji zastoupené minerální látky patří železo, mangan, hořčík, zinek, fosfor a draslík. Kromě toho obsahuje kyselinu listovou a pantothenovou. Všechny zmíněné vitamíny a minerály má oves podstatně víc než jiné druhy obilovin.

Jako stvořený pro snížení cholesterolu a inzulinu

Oves sice obsahuje tuky, kvůli kterým se mu možná někdo vyhýbá. Nicméně nejsou tuky jako tuky. Zde přítomné totiž obsahují látky, které zabraňují vstřebávání cholesterolu ve střevech a tím pomáhají snižovat jeho hladinu v krvi. Kromě toho příznivě ovlivňují funkci nervové soustavy.

Obsažená vláknina se postará o dlouhodobý pocit sytosti, protože dokáže vstřebávat vodu a tím zvyšovat svůj objem. Zároveň zpomaluje vstřebávání cukrů do těla a tím se stává ideálním pokrmem pro diabetiky. Vláknina ve střevech navíc přirozeně fermentuje, čímž poskytuje energii střevním buňkám. Ta potom udržuje ideální střevní mikroflóru a tím i imunitní systém.

Oves se připravoval před každou bitvou

Oves je vůbec nejmladší kulturní obilovinou. Uvádí se, že ve starém Řecku byl považován za obtížný plevel. Ovšem ve stejné době záznamy ukazují, že mezi základní potravu germánských kmenů patřila ovesná kaše. Údajně věřili, že se jedná o pokrm bohů a svým způsobem měli pravdu. Oves má totiž neobyčejné výživové vlastnosti. Není se čemu divit, že ho připravovali před každým válečným tažením.

U ovsa rozeznáváme dva hlavní druhy - pluchatý a bezpluchý. Původ toho prvního sahá do oblasti Malé Asie a vyrábí se z něj především ovesné vločky. Protože obsahuje pluchy (slupku), musí se před zpracováním se oloupat. Bezpluchý oves vznikl spontánní mutací v Číně a Mongolsku, v Evropě se vyskytuje jako divoce rostoucí. Obilka se při sklizni z obalů uvolní a zůstane "nahá", podobně jako je tomu u pšenice nebo žita. Přezdívá se mu "evropská rýže" a podobně se také využívá.

Jak se vyrábějí ovesné vločky?

Jak už bylo řečeno, u nás se ovesné vločky vyrábějí nejčastěji z ovsa pluchatého. Po oloupání a důkladném očištění míří do pařící komory, kde se napařuje v teplotě okolo 80 °C. Tím dochází mimo jiné k inaktivaci tuků, která je důležitá i pro pozdější skladování. Vločky díky tomu nežluknou. Následně putuje na mačkací stolici, kde jsou jednotlivá zrna lisována a na závěr vysoušena. Po tomto kroku jsou vločky hotové. Ovšem na trhu jsou k dostání i tzv. jemné a instantní. Ty čeká ještě další zpracovávání.

Jemné vločky jsou před lisováním nařezány. Není to tak, že by se pouze rozdrtily už hotové a vysušené vločky. Tím opět dojde k aktivaci procesů, které dodávají vločkám jejich vlastnosti. Další proces už je totožný. Instantní vločky se vyrábějí z hrubé ovesné mouky. Svým způsobem tak jde o opačný proces. Oves se nejprve rozdrtí a teprve potom se z něho teprve vyrábějí vločky.

Jak je to s lepkem?

Oves je přirozeně bezlepkový. Některé druhy obsahují minimální množství, jiné mají nulový podíl lepku. Ovšem i takové jsou pro celiaky vhodné. Problém ale pramení ve dvou faktorech. Prvním z nich je skutečnost, že oves se zpracovává ve výrobnách spolu s dalšími druhy obilovin a je proto kontaminován. Ovšem existují produkty s označením bezlepkový oves, se kterým máte záruku, že s žádnou takovou surovinou nepřišel do kontaktu.

Dalším problémem je přecitlivělost na bílkovinu avenin. Ačkoliv s lepkem nemá prakticky nic společného, tak 5 % celiaků má po jeho konzumaci stejné problémy jako po požití lepku například z pšenice. Ovesné výrobky bez aveninu bohužel neexistují.

Ovesná kaše

Jak využít oves v kuchyni? Jakkoliv!

Ovesné vločky jsou díky nevýrazné chuti možné přidat prakticky do jakéhokoliv slaného i sladkého jídla. Možností je nespočet.

Oves bezpluchý

Celá zrna je lepší vždy přes noc namočit. Vaření se tím výrazně zkrátí, ale zároveň se aktivují enzymy a oves začne klíčit, i když to na první pohled není vidět. Po uvaření se dá použít jako příloha a také do rizot. Můžete ho vyzkoušet i k přípravě pomazánky, kaše, dokonce i knedlíků, karbanátků a dalšího. Je velmi tvárný, snadno se s ním pracuje a dá se použít jako základní surovina pro přípravu nejen zmíněných jídel.

Ovesná kaše

Možností, jak oves zpracovat je celá řada. Nejčastější je ovesná kaše, která se stala oblíbenou snídaní. Její příprava je rychlá, a to hlavně z jemných ovesných vloček. Dají se do ní „schovat“ superpotraviny a ochutit vším možným. Tak může být i ovesná kaše každý den jiná, zajímavá a navíc mimořádně výživná.

Lívance z ovesných vloček

Pokud už vás kaše k snídani omrzely nebo chcete změnu, stejně snadné a rychlé jsou také ovesné lívance. Stačí jenom smíchat vločky s vodou nebo rostlinným mlékem, přidat banán a kypřidlo. Lívance se také dají připravit z přebytků ovesné kaše.

Sušenky z ovesných vloček

Na svačinu jsou zase ideální ovesné sušenky. I ty můžete připravovat pokaždé jinak. Nezapomínejte ale přidat buď část špaldové mouky nebo lžičku škrobu. Vzhledem k tomu, že je oves bezlepkový, by sušenky nedržely tvar. Jednodušší je nejprve připravit ovesnou mouku. Přímo dokonalá kombinace je kokos s kakaem nebo karobem.

Karbanátky stokrát jinak

Stále populárnější jsou karbanátky z ovesných vloček. Plní stejnou funkci jako strouhanka, ale jsou o poznání zdravější. Připravte si směs podle svých chutí, přidejte nasekané bylinky, povařenou zeleninu, klidně kousek tofu nebo tempehu, který dodá uzenou chuť, a všechno to spojte právě ovesnými vločkami. Mají příjemnou konzistenci, jsou chuťově nevýrazné a výsledek je i vzhledově zajímavější.

Polévka z ovesných vloček

Za zmínku určitě stojí i polévka z ovesných vloček, které nahradí pšeničné nudle. V tomto případě se vyhněte jemným vločkám, které by byly po chvíli mazlavé, a při opakovaném ohřívání by se rozvařily. Také nezapomínejte, že vstřebají velké množství tekutiny, takže se celkem snadno může z polévky stát slaná ovesná kaše.

ovesné vločky

Nejlepší ovesné mléko umí švédská firma Oatly

Možná už také máte za sebou pokusy s přípravou domácího ovesného mléka. Bohužel to většinou není ono. Ovesné mléko bývá mazlavé, nepříliš chuťově výrazné a například do kávy se moc nehodí. Švédská značka Oatly objevila způsob, jak to dělat mnohem lépe. Na trhu působí už od roku 1995. Nejen, že nabízí vůbec nejlepší ovesná mléka, ale snaží se také o ekologické dopady výroby. Drtivou většinu produkce realizuje v bio kvalitě. Jejich tajemství spočívá ve fermentaci obilí. Můžete se pokusit s namáčením a fermentací experimentovat, ale přiblížit se k originálu není snadné.

Má cenu zkusit ovesné mléko doma?

Rozhodně. Začněte se základním receptem, který obsahuje pouze oves, případně ovesné vločky (ne jemné) a vodu v poměru 1 : 4. Ve vodě by měly být vločky alespoň 20 minut, aby nabobtnaly. Potom je stačí rozmixovat a scedit. Další možností je přidat jeden díl kokosu, špetku soli před mixováním, několik vypeckovaných datlí, skořici… Zkrátka cokoliv, co vám chutná a dodá mléku o něco jinou chuť.

Jestli chcete vyzkoušet fermentované mléko, připravte si večer díl ovesných vloček, vody a přidejte kefírové kultury známé pod názvem tibi krystaly. Ty umístěte třeba do kovového sítka na sypaný čaj. Pokud byste je tam volně nechali a ráno rozmixovali spolu s ovsem, dále by kvasily a vytvořily tak kefírový nápoj. Nádobu zakryjte a nechte do rána. Pak už stačí směs přelít do mixéru. Fermentované nápoje by se neměly tepelně upravovat. Samotnému mléku to nevadí, ale ochudíte se tím o vzniklé laktobacily, které stimulují imunitu, brání usídlování patogenů, postarají se o správné vstřebávání živin, eliminují usazování toxinů v těle a mnoho dalšího.

Ovesná smetana zjemní chuť jídla

Co také rozhodně musíte zkusit, je ovesná smetana. Suroviny budou stejné jako při přípravě základního ovesného mléka. Změní se pouze poměr, a to na 1 : 1. V tomto případě se také nebojte přidat například díl strouhaného kokosu. Ovesná smetana zjemní chuť každého pokrmu. Dokonale se hodí hlavně do omáček nebo krémových polévek. Přečtěte si celý recept na ovesnou smetanu.

Kupte si bezpluchý oves nebo bio ovesné vločky v eshopu Country Life.

publikováno: 03.06.2020 07:16   napsal/a: Alena Teclová

E-mailový oběžník Vegmania

Chcete dostávat užitečné tipy a triky z rostlinné kuchyně nebo tématické recepty podle ročních období do vaší pošty? Věnujte mi e-mail a já vám 1 - 2x do měsíce napíšu. Nechcete kupovat zajíce v pytli? Pak se nejdříve podívejte se, jaké e-maily můžete očekávat.

Chcete dostávat užitečné tipy a triky z rostlinné kuchyně nebo tématické recepty do vaší pošty?
Chcete proniknout do tajů rostlinné stravy? Neumíte správně dochucovat? Vaříte dokola stále ty stejné recepty? Přijďte ochutnat nové suroviny, chutě i lidi na kurz veganského vaření.