Nebojte se quinoi

Nebojte se quinoi

Quinoa (čti kinua) patří do kategorie "superjídel" a kategorie oblíbených surovin rychlých kuchařů - je hotová za 15 minut. Pochází z hornatých oblastí And v Jižní Americe, patřila k základním potravinám Inků už před mnoha tisíci lety. Chutná trochu oříškově, neobsahuje lepek, zajistí vám zdravou dávku vlákniny a patří mezi nemnoho rostlin, obsahující všech 9 esenciálních aminokyselin v takřka pětině svého objemu. V tuku se pak vyskytují i velmi prospěšné omega 3 mastné kyseliny. Z vitaminů je zastoupena především skupina B, beta-karoten či vitamin C, z minerálů quinoa oplývá vysokým obsahem vápníku, mimo to je také cenným zdrojem hořčíku, železa nebo fosforu.

Čtvrtkilo quinoy se ještě nedávno prodávalo ve zdravých výživách za cenu okolo 100 korun, dnes za stejné peníze seženete dvoj i trojnásobek, takže se nebojte tuto exotickou, ale zdraví prospěšnou surovinu zařadit častěji do vašeho jídelníčku. Quinou jednoduše uvaříme ve vroucí vodě nebo vývaru, zakryjeme pokličkou a vaříme na mírném plameni. Počítáme jeden hrnek quinoy na 2 hrnky tekutiny.

Základní recept
1 hrnek quinoy
2 hrnky vody nebo vývaru

Quinou nasypeme do hrnce s vodou nebo vývarem a přivedeme k varu. Přiklopíme pokličkou a na mírném plameni vaříme tak dlouho, dokud se tekutina nevsákne, cca 15 až 20 minut. Zamícháme vidličkou.

Další tipy, jak si připravit lahodnou quinou:

1) Ověřte si, jestli je třeba quinou nejprve proprat ve vodě
Quinoa je pokryta nahořklou vrstvou látky zvané saponin, kterou je možné, naštěstí, opláchnout. Většiny quinoy, kterou v dnešní době seženete, už je opláchnutá, ale rychlé opláchnutí vám ani quinoe neuškodí. Proplachujeme studenou vodou v hustém sítku a necháme okapat.

2) Pro výraznější chuť quinou opražte
Na rozpálené pánvi pokapané trochou oleje na mírném plameni quinou opražíme, než přidáme horkou vodu, ve které ji pak vaříme. Zvýrazníme tak její oříškovou chuť. Na opražení quinoy počítejte tak jednu lžíci oleje na půl hrnku quinoy. Pražíme na mírném plameni za neustálého míchání, dokud quinoa nezezlátne.

3) Vaříme quinou v něčem jiném, než ve vodě
Voda je nejsnadnější, nejlevnější a obsahuje nejméně soli, nicméně můžeme použít zeleninové nebo houbové vývary, nebo dokonce suché bílé víno (1/2 hrnku vína nebo vývaru na 1 hrnek quinoy) a tak dodat výsledné quinoe zajímavější chuť.

4) Hlídejte čas
Quinoa je hned - tedy za 15 minut nebo i méně. Nejlépe quinou uvaříme, když přivedeme vývar/vodu k varu , pak vmícháme quinou, pak stáhneme plamen a pozvolna vaříme, dokud se tekutina neabsorbuje, cca 15 minut. Uvařenou quinou poznáme podle toho, že zrníčka nabobtnají do malých kuliček.

5) Rizoto i burgery
Díky svojí lehce lepivé konzistenci se hodí zejména do kaší, můžete i ní připravit také alternativu rizota. Quinoa je také vdečnou surovinou na výrobu rostlinných burgerů, protože drží pěkně pohromadě.

Tagy: 
publikováno: 17.01.2017 23:00   napsal/a: Misa Lavers