Pórek

Pórek

Pórek nebo také pór patří rodově k česnekům. Byl pěstován již Egypťany, Řeky a Římany ve starověku. Ozimé odrůdy dobře snáší i nízké teploty a zkušení zahrádkáři si tak mohou dopřát čestvý lokální pórek i v zimě. Jeho zelená část obsahuje 2x více vitamínů než bílá, takže ji v žádném případě nevyhazujte. Má však silné aroma, je tak vhodné ji do jídel přidávat v poměru přiměřeném k hlavní surovině.

Pórek obsahuje provitamin A, vitaminy skupiny B nebo vitamin C (toho ve 100 g pórku najdeme nezanedbatelných 15 mg), dále par karoten a pestrou paletu minerálních látek, jako je draslík, vápník, fosfor, železo, mangan, selen. Na lidské zdraví má celou řadu pozitivních účinků, například:

  • Působí močopudně a odvodňuje, což ocení revmatici a osoby trpící dnou
  • Podobně jako cibule nebo česnek v trávicím traktu reguluje nepříznivé bakterie a kvasinky
  • Doporučuje se při při nadýmání a zácpě, díky obsahu vlákniny, má blahodárný vliv na střevní peristaltiku
  • V lidovém léčitelství se pórek používá ke zlepšení hlasu a stejně jako cibule proti kašli.

Užití pórku v kuchyni je rozmanité - může se vařit ve vodě nebo v páře, zapékat s těstovinami či bramborami, dusit společně s další zeleninou a použít jej v rizotech, mícháných pánvích s tofu s rýží nebo promíchaných s rýžovými nudlemi. Pro zpestření se hodí v malém množství do polévek nebo pokrájený na tenká kolečka na chlebu s pomazánkou. Nejznámější z pórkových jídel je krémová polévka nebo omáčka, v poslední době je populární také pórkový koláč (quiche).

Tagy: 
Chcete proniknout do tajů rostlinné stravy? Neumíte správně dochucovat? Vaříte dokola stále ty stejné recepty? Přijďte ochutnat nové suroviny, chutě i lidi na kurz veganského vaření.
inzerce - econea - eshop pro každodenní hrdiny