Maca

Maca

Maca (řeřicha peruánská) pochází, jak již její název napovídá, z vysokohorských oblastí v Peru. Ve výživě tamních Indiánů patří mezi základní potraviny po tisíce let. Jde o tzv. adaptogen, který začali pro lepší přizpůsobení na nezvykle vysoké nadmořské výšky s nižším zastoupením kyslíku konzumovat také španělští dobyvatelé And.

Maca patří mezi kořenovou zeleninu, příbuznou tuřínu. Její bulvy se usuší a namelou na jemný, karamelově nasládlý prášek (vzdáleně připomínající sladší a voňavější variantu karobu). Nutričně je velice bohatá, z živin maca obsahuje mimo jiné vitamíny A, B1, B2, B6, C a E, stopové prvky jako vápník, hořčík, měď, železo, zinek, draslík a sodík. Oceňován je její povzbuzující vliv na vytrvalost a vitalitu, pro její afrodiziakalní účinky se jí přezdívá “peruánská viagra“.

Typově se maca hodí spíše do sladkých jídel, ať už jsou to kaše, müsli či jako přísada do smoothies. Brendan Brazier, autor knihy Vegan v kondici, macu doporučuje aktivně sportujícím, především v období zvyšování tréninkových dávek, kdy v těle pomáhá snižovat stresovou zátěž, vyvolanou větším objemem cvičení.

Autor článku
Pavel OvesnýJmenuji se Pavel Ovesný a veganství se věnuju 15 let. V Řevnicích u Prahy vedu o víkendech kurzy vaření z rostlinných surovin, na kterých se naučíte připravovat recepty na pomazánky, polévky a hlavní jídla z luštěnin, rostlinných alternativ masa a zeleniny. Také se dozvíte tipy a triky k dochucování, klíčení, kvašení a každodenní praxi zdravého stravování. Zjistěte víc

 

 

E-mailový oběžník Vegmania

Chcete dostávat užitečné tipy a triky z rostlinné kuchyně nebo tématické recepty podle ročních období do vaší pošty? Věnujte mi e-mail a já vám 1 - 2x do měsíce napíšu. Nechcete kupovat zajíce v pytli? Pak se nejdříve podívejte se, jaké e-maily můžete očekávat.

Chcete dostávat užitečné tipy a triky z rostlinné kuchyně nebo tématické recepty do vaší pošty?