Maca

Maca

Maca (řeřicha peruánská) pochází, jak již její název napovídá, z vysokohorských oblastí v Peru. Ve výživě tamních Indiánů patří mezi základní potraviny po tisíce let. Jde o tzv. adaptogen, který začali pro lepší přizpůsobení na nezvykle vysoké nadmořské výšky s nižším zastoupením kyslíku konzumovat také španělští dobyvatelé And.

Maca patří mezi kořenovou zeleninu, příbuznou tuřínu. Její bulvy se usuší a namelou na jemný, karamelově nasládlý prášek (vzdáleně připomínající sladší a voňavější variantu karobu). Nutričně je velice bohatá, z živin maca obsahuje mimo jiné vitamíny A, B1, B2, B6, C a E, stopové prvky jako vápník, hořčík, měď, železo, zinek, draslík a sodík. Oceňován je její povzbuzující vliv na vytrvalost a vitalitu, pro její afrodiziakalní účinky se jí přezdívá "peruánská viagra".

Typově se maca hodí spíše do sladkých jídel, ať už jsou to kaše, müsli či jako přísada do smoothies. Brendan Brazier, autor knihy Vegan v kondici, macu doporučuje aktivně sportujícím, především v období zvyšování tréninkových dávek, kdy v těle pomáhá snižovat stresovou zátěž, vyvolanou větším objemem cvičení.

Tagy: 
Autor článku
Jmenuju se Pavel Ovesný a veganství se věnuju od roku 2007. Kromě rozvíjení Vegmanie předávám své zkušenosti na kurzech veganského vaření. Vybrat si můžete buď Veganské vaření - seitan, tempeh a spol. nebo Luštěniny v receptech světových kuchyní. Kurzy se konají o víkendech v městečku Řevnice cca 20km od Prahy. Zjistěte víc

Ze stejné rubriky

E-mailový oběžník Vegmania

Chcete dostávat užitečné tipy a triky z rostlinné kuchyně nebo tématické recepty podle ročních období do vaší pošty? Věnujte mi e-mail a já vám 1 - 2x do měsíce napíšu. Nechcete kupovat zajíce v pytli? Pak se nejdříve podívejte se, jaké e-maily můžete očekávat.

Chcete dostávat užitečné tipy a triky z rostlinné kuchyně nebo tématické recepty do vaší pošty?