Celer není jen vývar a svíčková. Vykouzlíte z něj hranolky, slaninu i veganské fish & chips

Celer

Máte rádi celer? Nejčastější odpovědí na tuto otázku je nic neříkající "hmm". Dáme si jej do polévek, občas si jeho řapíkatou odrůdu přihodíme do smoothie, ale spíš pro dobrý pocit, než pro chuťový požitek. Leckomu vadí výrazně zemitá chuť, kterou v sobě celer nese. A přitom vhodné zpracování celeru sklízí udivené uznání, že je celer vlastně opravdu dobrý. Jeho velkou výhodou je to, že je k dostání celoročně, je plný živin, v obchodě jej pořídíte za dobrou cenu a není problém si jej vypěstovat i doma na zahradě. Celer rozhodně má co nabídnout a byla by škoda těchto jeho přínosů nevyužít.

Celer, symbol smutku

Celer je původně bahenní rostlina, které se dařilo právě ve vlhkých a bažinatých půdách a v přílivových oblastech. Básnil o něm Homér - a to doslova, jelikož jej zmiňuje ve svých básních. V kuchyni antických Řeků a Římanů sloužil jako koření a afrodiziakum, konec konců o jeho afrodiziakálních účincích se traduje dodnes. A právě antická kultura přiřkla celeru symbolický význam pro vyjádření žalu, smrti a smutku. Byl proto servírován na pohřbech a pokládán na hroby. Na českém území se začal stabilně pěstovat až koncem 19. století.

Obsah živin

Už při nakrojení celeru je patrné, že v sobě má aromatické látky. Konkrétně to jsou éterické oleje, které celer využívá pro svou vlastní ochranu, ale jsou také ochráncem naše organismu - mají antibakteriální a antimykotickou funkci. V případě užití při inhalaci působí blahodárně pro dýchací cesty, kterým zajišťují úlevu při nachlazení.

Celer obsahuje jen malé procento tuků, naopak má však bohatý obsah vlákniny a přispívá tak ke správnému trávení. Ve vyšším podílu jsou zastoupeny také sacharidy, které slouží jako palivo pro naše buňky . Hojně jsou také zastoupeny vitamíny skupiny B, které zajišťují správné fungování jater. Celer je také bohatý na vitamíny K, A a E. Z minerálních látek celer obsahuje například jód, zinek, sodík, chrom a horčík.

V kuchyni to polívkou nekončí

Jak už bylo zmíněno, největším využitím celeru v kuchyni je jeho přidání do polévek a omáček. Díky jeho konzistenci vytváří po rozmixování ideální základ omáček, který pak můžete rozvinout v libovolnou omáčku přidáním ostatních surovin. Velice oblíbená je například rostlinná alternativa klasické svíčkové, kde spolu s celerem hraje hlavní roli mrkev a petržel. Tato veganská svíčková omáčka se seitanem vás jistě nadchne.

Slávě se teď těší také celerové hranolky, čím dál častěji servírované jako příloha k burgerům. Jako netradiční příloha se také nabízí celerové pyré, podávané místo bramborové kaše. Rychlým, jednoduchým a levným obědem jsou celerové karbenátky, které s bramborovou kaší tvoří lahodnou kombinaci. Nadšence nových chutí zaujme například veganská celerová paštika nebo celerové sušenky.

Hitem posledních let se stala celerová remuláda, která se čím dál víc objevuje na oslavách a letních grilovačkách. S celerem však nezůstáváme pouze u jídla, jelikož připravit se z něj dá i celerový čaj. Ten je, více než pro jeho chuť, připravován pro jeho nejen močopudné účinky.

Celer - recepty

Celerová pomazánka

Na pomazánky je celer jako stvořený. Různé varianty receptů vybízí k vytvoření pomazánky z celeru syrového i uvařeného a v obou případech bývá celerová pomazánka doprovázena čerstvými bylinkami - tato kombinace poskytuje velice svěží, přírodní a aromatickou chuť. Příprava této celerovo mrkvové pomazánky zabere doslova jen pár minut, ale vracet se k ní budete nejspíš znovu a znovu.

Celerový salát

Celer vévodí sladko-slaným kombinacím. Pokud si rádi dopřáváte souhru ovoce a zeleniny na jednom talířku, pak by na něm neměl chybět ani celer. Základním receptem je celerový salát s jablky, který poté může doplnit o sušené ovoce, ořechy, zázvor, rozinky či med.

Na základní verzi celerového salátu budeme potřebovat: 300 g celeru, 2 jablka, půl cibule, trs hroznového vína, šťávu z půl citronu, sůl, pepř, 1 rostlinný bílý jogurt (nejlépe zakysaného typu), med nebo cukr.

Jablka a celer očistíme a nastrouháme na jemno. K tomu přidáme na drobno nakrájenou cibulku, hroznové víno vypeckované a nakrájené na menší kousky, šťávu z citronu, sůl a pepř. Rostlinný jogurt přidáváme postupně dle požadované konzistence salátu. Nakonec dle potřeby vyvážíme chuť špetkou cukru nebo trochou medu.

Celerová slanina

Trochu nezvyklá, ale překvapivě lahodná chuťovka. Ideální na veganské halušky a čočku na kyselo nebo k zeleninovým karbanátkům. Potřebovat budete jen jeden celer, olej na smažení a špetku soli. Celer očistíme, oloupeme a nakrájíme na malé kostičky a na oleji osmahneme do křupava. Dle chuti je možno přidat špetku soli.

Smažený celer - fish and chips

Díky tomu, že je celer po tepelné úpravě měkký, ale stále pevný a drží si svůj tvar, je s oblibou smažen jako veganské řízky. Pro svou specifickou chuť je přirovnáván k rybímu filé, na základě čehož se stal rostlinnou alternativou britské tradiční pochoutky fish and chips.

Ingredience: 3 celery, mořská sůl, prášek z mořské řasy Kelp, olivový olej, 1 hrnek rýžového octu nebo rýžového vína, kapary, 1 citron, špetka cukru, hladká mouka, 1 lžička prášku do pečiva, pivo, kukuřičný škrob.

Postup přípravy: Celery očistíme a nakrájíme na plátky, vložíme do mísy a osolíme, přidáme mořskou řasu a trochu olivového oleje a dobře promícháme. Přesuneme na plech vyložený pečícím papírem a znova lehce zakápneme olivovým olejem. Pečeme zhruba 40 min na 200°C. Poté si připravíme marinádu: v míse smícháme cca půl hrnku olivového oleje s rýžovým octem, přidáme na jemno nakrájené kapary a trochu šťávy z nich, špetku prášku mořské řasy Kelp, citronovou kůru nastrouhanou na jemném struhadle, šťávu z jednoho citronu, špetku cukru a tuto směs dobře metličkou promícháme. Do této marinády naložíme kousky celeru a necháme odležet šest hodin. Poté si připravíme pivní těstíčko: v širší míse smícháme dostatek mouky, lžičku prášku do pečiva, lžičku soli a pivo tak, aby vzniklo husté, ale stále řídké těstíčko. Do vedlejší mísy nachystáme kukuřičný škrob a v těchto směsích budeme postupně celery obalovat. Nejdříve v misce se škrobem, poté v pivním těstíčku a následně smažíme v rozpáleném oleji do zlatova.

Řapíkatý celer

Řapíkatý celer

V posledních letech se řapíkatý celer stále častěji objevuje v nejrůznějších variantách smoothie - oblíbený je v kombinaci s okurkou, zázvorem nebo špenátem. Jeho specifikem jsou tzv. negativní kalorie - to znamená, že naše tělo vydá více kalorií při jeho trávení než kolik jich z něj přijme. Pro své aroma je také využíván v aromaterapii a olej z řapíkatého celere je čím dál častěji využíván také pro kosmetické účely - na hydratační pleťové masky, krémy a zábaly.

Potravinářským olejem z řapíkatého celeru se v Itálii pokapává pečivo, které se následně dá zapéct a podává se jako příloha k salátům. Ač je z mnoha zdrojů vykreslován jako zázračný, a to zejména při očistách a detoxikacích, doporučujeme používat jej s rozumem a brát v potaz také jeho možné kontraindikační účinky.

Řapíkatý celer - recepty

Nejen do smoothie tento celer využijete. Dá se z něj připravit příloha k hlavnímu jídlu - jako pyré místo bramborové kaše. Osvědčenou dobrotou je z něj také polévka, která hustá a má jemnou chuť. Stejně jako bulvový, tak i řapíkatý celer je oblíbený do pomazánek. Můžete si jej také jen tak přidat k jiné zelenině při vytváření hlavního jídla, například při přípravě těstovinového salátu s tofunézou.

Pro rychlou svačinku doporučujeme syrové hranolky z řapíkatého celeru podávané s hummusem. A pokud rádi poznáváte nové podoby harmonie chuti, nechte se inspirovat cizrnovým salátem, kde se řapíkatý celer skvěle hodí také.

Tagy: 
publikováno: 29.06.2020 07:54   napsal/a: Natálie Hrubá

E-mailový oběžník Vegmania

Chcete dostávat užitečné tipy a triky z rostlinné kuchyně nebo tématické recepty podle ročních období do vaší pošty? Věnujte mi e-mail a já vám 1 - 2x do měsíce napíšu. Nechcete kupovat zajíce v pytli? Pak se nejdříve podívejte se, jaké e-maily můžete očekávat.

Chcete dostávat užitečné tipy a triky z rostlinné kuchyně nebo tématické recepty do vaší pošty?
Chcete proniknout do tajů rostlinné stravy? Neumíte správně dochucovat? Vaříte dokola stále ty stejné recepty? Přijďte ochutnat nové suroviny, chutě i lidi na kurz veganského vaření.