Tuřín zasytí bez pocitu těžkosti. Je libo hranolky nebo dumlíkačku?

Tuřín

Tuřín neboli celým jménem brukev řepka tuřín, je kořenová zelenina, která vám naservíruje samé výhody: snadno se pěstuje, zasytí, má jemnou chuť, je lehce stravitelná a příznivý je také obsah nutričních hodnot. Bohužel se dnes moc nepoužívá v domácnostech ani v restauracích, což je dobrý důvod, proč se na tuřín blíže podívat a otevřít mu dveře rovnou na naše talíře.

Co je tuřín?

Tuřín patří mezi brukvovité rostliny a je pěstován pro jeho bulvy. Ty mají jemnou, lehce zemitou chuť, čehož je s oblibou využíváno, když chcete v pokrmu zvýšit objem, aniž by se chuťová povaha daného jídla zásadně změnila. Tuřín byl v minulosti využíván právě pro zajištění stravy během války - snadno se pěstoval a dostatečně zasytil. Jeho hlavní rolí je zastoupení brambor a využití všude tam, kde si připravovaný pokrm místo bramborové klasiky žádá změnu nebo jemnější chuť. Z tuřínu se využívají také jeho listy, které jsou konzumovány podobně jako špenát.

V této kořenové zelenině najdeme velké množství vody, vlákniny a draslíku. Obsahuje také nemalé množství vitamínu C a nižší obsah vitamínů skupiny B, zinku a síry. Má lehce močopudné účinky a díky vysokému obsahu vlákniny zvyšuje peristaltiku střev.

Tuřín - recepty

Tak, co si ale s takovým tuřínem počít a jak jej zapojit při vaření? Jak už je zmíněno výše, tuřín si hravě poradí s tím, co je parketa klasických brambor. Za zmínku určitě stojí tuřínové pyré, jakožto příloha. Hodí se například ke grilované zelenině nebo marinovaným a restovaným sójovým nudličkám.

Jako lehká, ale vydatná svačinka jsou tady pečené tuřínové hranolky, které jsou jako stvořené k namáčení do hummusu. Zapékat lze také tuřínové plátky zakápnuté olivovým olejem a posypané čerstvými bylinkami nahoře. Skvělé kombinace tvoří také zapečený s jinou kořenovou zeleninou, například s mrkví a řepou.

Stejně jako jiná kořenová zelenina, také kolník, jak se jinak tuřínu říká, je stvořený pro výrobu chutných placiček. Ty se dají smažit, péct i grilovat. Výborné jsou se svěžím salátem nebo do vege burgeru, který rázem získá nový nádech a stane se tak příjemnou změnou po klasických řepových a fazolových vege burgerech.

Pro trochu gastronomického cestování z pohodlí naší kuchyně doporučujeme vyzkoušet indické tuřínové kari nebo kousky tuřínu přidat do pikantní mexické směsi.

Jste-li nadšencem kvašené zeleniny, zbystřete! Tuřín je vhodný také pro naložení a následné prokvašení jako zelí. Přidat jej proto směle můžeme do kimchi nebo samostatně vytvořit nakládaný tuřín.

A teď by to chtělo sladkou tečku! Nastrouháním tuřínu najemno a jeho následným přidáním do těsta buchty, bábovky, perníku či švestkového koláče, získáte vláčný a nadýchaný dezert. Pečení s nastrouhaným tuřínem svědčí také ovesné vločky, které nasají jeho vlhkost a krásně změknou. To přímo vybízí k upečení tuřínových ovesných sušenek.

Ani nať není k zahození!

Jak již bylo řečeno, z tuřínu můžeme využít také jeho nať. Nutričně je nabitá přínosnými látkami a v kuchyni udělá nečekaně mnoho parády. Využívá se podobně jako špenát a lahodí tak například salátům, polévkám nebo slaným závinům a koláčům. My doporučujeme cibulový quiche s listy tuřínu!

Listy se dají přihodit také do salátu. A i tady je prostor pro kvašení. Mezi milovníky kvašené zeleniny je oblíbencem salát z kvašených listů - listy tuřínu, řepy a ředkviček jsou zkvašeny copy dup a během pár hodin je na světě živinami nadupaný, a pro tělo přínosný, kvašený salátek.

Tuřínová polévka

Největší doménou tuřínu je polévka! Tuřín zvládne hladké a husté krémy, skvěle ladí do zeleninových vývarů a lahodné kombinace tvoří také v luštěninových polévkách.

Avšak původním receptem našich předků je tradiční dumlíkačka - pravá tuřínová polévka, kdy za použití pouze pár základních surovin docílíme vyladěné chuti. A proč dumlíkačka? Tuřínu se totiž říkávalo dumlík.

  • 200 g kořenové zeleniny - celer, petržel, mrkev
  • ½ tuřínu
  • hrst sušených hub - předem namočených
  • 2 brambory
  • hladká mouka
  • 3 lžíce tuku (doporučujeme slunečnicový olej)
  • koření: sůl, kmín, majoránka

Do hrnce vlijeme 1 litr vody, přidáme sůl a kmín a přivedeme k varu. Poté přidáme předem namočené houby a na malé kousky nakrájený tuřín s kořenovou zeleninou.

Teď si nachystáme jíšku - olej rozpálíme a zasypeme moukou a mícháme, dokud jíška nedostane zlatavou barvu a nepropojí se do hladka. Poté přilijeme cca 200 ml studené vody (je opravdu důležité, aby byla studená a nevznikly hrudky) a pečlivě vše rozmícháme.

Během vaření zeleniny přidáme do hrnce jíšku propasírováním přes cedník a necháme společně vařit do změknutí všech surovin. Na poslední tři minuty přidáme majoránku. Polévku podáváme posypanou čerstvým libečkem.

Tuříne, čím začneme?

Jelikož je možností, jak využít tuřín, překvapivě hodně, stačí si jen vybrat a směle se pustit do prozkoumávání tuřínových chutí. Ať už jako polévka, svačinka nebo dezert, tuřín má rozhodně co nabídnout. Stane se novým hitem vaší kuchyně?

Tagy: 
publikováno: 14.04.2021 07:19   napsal/a: Natálie Hrubá
Pronikněte za 3 hodiny do tajů rostlinné stravy. V kurzu Veganství pro zelenáče se s vámi podělím o nezbytnou teorii i praktické tipy a postupy, jak jíst pestře a chutně. Na zoubek koukneme luštěninám, ořechům, alternativám masa a mléka, dochucování, klíčení či kvašení. Živý online kurz můžete sledovat z pohodlí svého domova a ptát se na mé zkušenosti z 13 let veganské praxe. Zjistěte víc

E-mailový oběžník Vegmania

Chcete dostávat užitečné tipy a triky z rostlinné kuchyně nebo tématické recepty podle ročních období do vaší pošty? Věnujte mi e-mail a já vám 1 - 2x do měsíce napíšu. Nechcete kupovat zajíce v pytli? Pak se nejdříve podívejte se, jaké e-maily můžete očekávat.

Chcete dostávat užitečné tipy a triky z rostlinné kuchyně nebo tématické recepty do vaší pošty?