Tempeh

tempeh

Zatímco v oblasti Indonésie platí za tradiční jídlo, v Česku je tempeh mimo vegetariánskou a veganskou komunitu potravinou poměrně neznámou. K sehnání je většinou ve zdravých výživách, ale začíná se objevovat i v nabídce některých supermarketů (např. Billa, Globus).

Základem tempehu jsou podobně jako u tofu sójové boby. V tempehu jsou ovšem zastoupeny v celistvém tvaru, díky fermentaci prorostlé ušlechtilou plísní (například podobně jako u hermelínu). Fermentace také znásobuje zastoupení vitamínů především řady B a tempeh je považovaný mezi sojovými výrobky za ten nejstravitelnější.

Tempeh je možné vyrobit i v domácích podmínkách s pomocí fermentačního činidla a inkubátoru, který udrží zdrající směs při teplotě okolo 32 °C. I když se v obchodech prodává pouze sojový, lze tempeh vyrobit např. také z cizrny nebo v kombinaci hnědá rýže / sója.

Tempeh natural je třeba dochutit a tepelně upravit (nejlépe marinovat a pokrájený na tenké plátky zprudka osmažit). K sehnání je ale také smažený, marinovaný a vůbec nejlahůdkovější, tmavý a oříškově chutnající uzený tempeh, který se dá jíst i za studena, s hořčicí a chlebem. Upravený tempeh je možné použít podle fantazie do těstovin, rizot, výborný je zapečený s bramborami nebo podušený s houbami. Pokrájený na tenké plátky a osmažený do křupava poslouží jako alternativa slaniny, marinovaný v sladko-pálivé omáčce je výbornou náplní do burgerů.

Chcete se inspirovat? Přečtete si článek Recepty z tempehu? Rizoto z bulguru, karbanátky, segeďák nebo špagety.

Ze stejné rubriky