Tahini

Tahini

Tahini, pasta ze sezamových semínek, je v tuzemsku známá především díky cizrnové pomazánce hummus. Má však mnohem širší uplatnění a navíc i výborné nutriční vlastnosti. Oproti čistému sezamu obsahuje o něco více tuku (většinou se pro lepší mixování i použítí ředí sezamovým olejem), okolo 20% bílkovin, vitaminy E, skupiny B a karoteny, z minerálních látek pak vápník, fosfor, železo, zinek nebo draslík. Prodává se ve variantách jak z pražených, tak nepražených semínek.

Tahini pastu můžete i doma, potřebujete k tomu alespoň trochu výkonější mixér (tyčový se v tomto případě příliš nehodí). Pokud chcete praženou verzi, semínka nejdříve opečte na pánvi nebo v troubě. Ale buďte opatrní, dlouho zlátnou a pak stačí několik okamžiků, zhnědnou a jsou hořká. Semínka pak dejte do mixéru, mixujte, dokud se z nich nevytvoří sypká, na pohled trochu vlhká "mouka". V tu chvíli už začíná tekutět, přilejte sezamový olej (čtvrtinu objemu vůči semínkům) a rozmixujte do hladka. Můžete přidat špetku soli. Skladujte ji v lednici.

A kam tahini použít?

  • Samozřejmě do hummusu. Vyzkoušejte také variantu s červenou řepou.
  • Méně známým orientálním receptem je baba ganoush, kdy se tahini míchá s rozmačkaným upečeným lilkem.
  • Na oživení a dochucení pomazánek ("tuk je nositelem chuti")
  • Tenkou vrstvou můžete na pečivu nahradit například máslo.
  • Sytý dresing do zeleninových salátů nebo k pečené zelenině (zvýšíte tak podíl bílkovin, zdravých tuků).
  • Poleva na ovocný salát ke snídani (jablka, broskve, hrušky...)
  • Poleva na palačinky, do dezertů, dokonce i jako náplň do rolády...
  • Honí-li vás mlsná, smíchejte pár lžic tahini s nějakým tekutým sladidlem (datlový, agávový či jiný rostlinný sirup). Vlastně jde o variantu chalvy, jen v tekutějším skupenství.
Tagy: 
Chcete proniknout do tajů rostlinné stravy? Neumíte správně dochucovat? Vaříte dokola stále ty stejné recepty? Přijďte ochutnat nové suroviny, chutě i lidi na kurz veganského vaření.
inzerce - econea - eshop pro každodenní hrdiny