Sojové maso

Sojové maso

Sojové maso je dehydratovaný texturovaný sójový protein, který se vyrábí z odtučněné mouky. Velká výhoda sójového masa tkví v jeho dostupnosti, kdy ho seženete za pár korun dnes už prakticky v každém obchodě, a to ve formě kostek, nudliček, plátků nebo granulátu (v natural nebo ochucené podobě). A díky faktu, že jde o dehydrovaný výrobek, je možné je skladovat při běžné pokojové teplotě.

Sojové maso obsahuje až 50 % bílkovin a naopak velmi málo tuku. Nízká je také jeho kalorická hodnota. Neobsahuje lepek, za to má velký podíl vlákniny. Z vitaminů jsou zastoupeny ty z řady B, dále A, E a z minerálních látek vápník, fosfor a železo.

Jak sojové maso připravit?

Nejlépe v několika krocích. Připravit se dá buď zalitím horkou vodou a nabobtnáním, nebo přímo vařením - tím se zlepší jeho stravitelnost. V každém případě se vyplatí nešetřit při jeho předpřípravě sojovou omáčkou, zeleninovým bujónem a kořením, které do velké míry ovlivňuje výslednou chuť. Vodu z bobtnání či vaření dále nepoužíváme. Takto připravené maso už je možné použít do vybraného jídla. Opravdu chutnou surovinu ale získáte dalším marinováním. Celý postup jsem sepsal do článku Jak upravit sojové maso, aby opravdu chutnalo, ve kterém nechybí ani tipy na chutné recepty.

Jak často jej jíst? Pokud se bavíme o klasické dehydrované podobě, tak jen jednou za několik týdnů. Sojové maso je mnohými laiky považováno za symbol zdravé stravy a vegetariánství. Ve skutečnosti však jde o průmyslově zpracovanou potravinu (vyrábí se z odtučněné sojové mouky, ze které se extruduje do požadovaného tvaru). Ze sojových výrobků je mnohem vhodnější tempeh, v němž je sója díky fermentaci lépe stravitelná, lepší variantou je i tofu.

Tagy: 
Chcete proniknout do tajů rostlinné stravy? Neumíte správně dochucovat? Vaříte dokola stále ty stejné recepty? Přijďte ochutnat nové suroviny, chutě i lidi na kurz veganského vaření.
inzerce - econea - eshop pro každodenní hrdiny

Ze stejné rubriky