Sója

Sója

Sója luštinatá pochází ze severní a střední Číny. V tamním jídelníčku se využívá mnoho tisíc let. Sójové boby obsahují 33-35 % bílkovin, 15 - 20 % tuku a zbytek připadá především na škrobnaté sacharidy. Z vitamínů jsou ve významném množství zastoupeny vitamíny skupiny B a E, z minerálních látek pak vápník, hořčík a železo.

Dnes platí za jednu z nejpěstovanějších surovin vůbec. Mezi její největší pěstitele patří USA, Brazílie, Argentina a Čína. Velká část její produkce (často geneticky modifikovaná) se však pěstuje jako krmivo pro dobytek. Kvůli jejím plantážím se bohužel v Jižní Americe kácí významné deštné pralesy.

V lidské stravě je sója často spojována s vegetariánstvím a veganstvím. Samotné boby se konzumují spíše zřídka, vyrábí se z ní řada polotovarů (sojové maso, tofu, tempeh, natto, sojové mléko, sojový olej), hotových výrobků (jako jsou sójové jogurty, majonéza či různé pomazánky) nebo dochucovadla (sojové omáčky a miso). Nejvhodnější ty, které prošly fermentačním procesem. Naopak nejméně vhodným polotovarem je pro svoji vyšší míru zpracovanosti dehydrované sojové maso. A obecně v mnoha zpracovaných potravinách, kam se přidává sojový protein jako levné aditivum.

Podrobněji se sóji věnuju v článku Sója v rostlinné stravě

Tagy: 
Chcete proniknout do tajů rostlinné stravy? Neumíte správně dochucovat? Vaříte dokola stále ty stejné recepty? Přijďte ochutnat nové suroviny, chutě i lidi na kurz veganského vaření.

Ze stejné rubriky

E-mailový oběžník Vegmania

Chcete dostávat užitečné tipy a triky z rostlinné kuchyně nebo tématické recepty podle ročních období do vaší pošty? Věnujte mi e-mail a já vám 1 - 2x do měsíce napíšu. Nechcete kupovat zajíce v pytli? Pak se nejdříve podívejte se, jaké e-maily můžete očekávat.

Chcete dostávat užitečné tipy a triky z rostlinné kuchyně nebo tématické recepty do vaší pošty?