Jáhly

jáhly

Jáhly, žluté kuličky velké v průměru asi jeden milimetr, se vyráběna loupáním prosa. Za časů našich předků se podobně jako pohanka na talíři objevovaly mnohem častěji, o čemž svědčí řada tradičních receptů (např. jáhelník). A to i přesto, že proso je na pěstování výrazně náročnější. Později je tak začala na polích vytlačovat pšenice a žito a v jídelníčcích dovážená a levnější rýže. Na stoly se začínají častěji vracet až s větším zájmem o zdravou výživu a přirozeně bezlepkové potraviny.

Jáhly mají vysokou výživovou hodnotu včetně bílkovin a i po vaření zůstávají zásadotvorné. Jsou lehce stravitelné, bohaté na minerální látky (draslík, hořčík, fosfor, měď, železo, zinek), vlákninu a vitamíny skupiny B. Před vlastní úpravou je vhodné jáhly - zvláště, pokud se blíží doba expirace - několikrát spařit horkou vodou, aby se zbavily hořkosti, vzniklé žlutnutím nenasycených mastných kyselin. Protože jde o potravinu loupanou, je náchylná ke žluknutí.

Používají naslano:

  • jako příloha
  • ve formě jáhlového rizota - jáhlota
  • jako alternativa klasického knedlíku

i nasladko

  • do kaší
  • nákypů, jako je již zmiňovaný zapečený jáhelník

Jáhly jsou k sehnání v podobě zrnek, instantních kaší nebo mouky. Příprava kuliček jáhel je obdobná jako u většiny další obilovin. Propláchneme je a zalijeme dvojnásobným množstvím vody, kterou lehce osolíme. Necháme přijít k varu, poté na mírném ohni vaříme bez míchání zhruba 20 minut. Pokud z nich připravujeme kaši, podíl vody může být 3-4 násobný. Na sladkou kaši je rovnou namočíme se sušeným sladkým ovocem (například rozinkami), které nabobtnají a kaši přirozeně osladí.

Chcete proniknout do tajů rostlinné stravy? Neumíte správně dochucovat? Vaříte dokola stále ty stejné recepty? Přijďte ochutnat nové suroviny, chutě i lidi na kurz veganského vaření.
inzerce - econea - eshop pro každodenní hrdiny

Ze stejné rubriky