Hrách

Hrách

Hrách setý pochází z východního Středomoří, pro své výtečně nutriční vlastnosti se rozšířil i po světě. Podobně jako u fazolí se nezralé hrášky či celé lusky používají jako zelenina (hrášek), zatímco zralá semena (hrách) jako luštěnina.

Zrna hrachu obsahují především vitaminy skupiny B, bohatě jsou v nich zastoupeny také minerální látky, zvláště fosfor a draslík, ale i vápník a hořčík. Stejně jako v případě dalších luštěnin hrách oplývá vysokým procentem bílkovin (více než 20%). Z hlediska aminokyselinové skladby je bohatý na lysin, ale má nedostatek methioninu. A protože u obilovin je situace opačná, ve veg* stravě se proto doporučuje vzájemná kombinace luštěnin a obilovin. Některé vyslechtěné odrůdy mají příznivější aminokyselinový profil a využívají se pro výrobu veganských proteinů.

V kuchyni je čerstvý hrášek výborný v salátech i jako příloha či obloha. Vařená zralá zrna se pak uplatní v polévkách, rizotech, nádivkách či rozmixovaná v pomazánkách nebo jako populární hrachová kaše. Hledáte inspiraci? Přečtěte si článek Co s hrachem? Kromě polévky a kaše zkuste i pomazánku či pučálku.

Tagy: 
Chcete proniknout do tajů rostlinné stravy? Neumíte správně dochucovat? Vaříte dokola stále ty stejné recepty? Přijďte ochutnat nové suroviny, chutě i lidi na kurz veganského vaření.
inzerce - econea - eshop pro každodenní hrdiny

Ze stejné rubriky