Bulgur

bulgur

Je chutnější než kuskus, výživnější než rýže, připravuje se rychleji než kroupy a má široké možnosti použití. Řeč je o bulguru, v české kuchyni zatím po hříchu málo známé, i když nijak exotické surovině, která má výraznou obilnou vůni a příjemnou oříškovu příchuť. Obsah vitamínu A, fosforu, železa a hořčík a minimum tuku pasuje bulgur na jasného kandidáta zdravé výživy. Díky zastoupení vlákniny podporuje činnost střev a působí také blahodárně na nervovou soustavu.

Bulgur se nejčastěji získává z tvrdých odrůd pšenice, kdy se její zrna namáčí, uvaří a po vysušení podrtí na menší kousky. Namáčení a vařením dochází ke vzniku enzymů a částečné přeměně škrobů na jednoduché cukry. Díky tomu je také příprava bulguru velice snadná, vstřebá během ní zhruba 2 - 2,5 násobek vody. Dnes je k sehnání také bulgur ze špaldy, ječmene nebo pohanky.

Příprava bulguru

  • vařením na mírném ohni po dobu cca 12 – 15 minut. Je možné také bulgur odstavit po pěti minutách a nechat dojít pod pokličkou
  • zalitím horkou vodou, přikrytím pokličkou a pro udržení tepla zabalením do útěrky. V tom případě je bulgur hotový za 25 – 30 minut
  • nabobtnání je nejšetrnější způsob, díky kterému se uchovají všechny minerály a vitamíny. V tomto případě se bulgur zalije studenou vodou a nechá zhruba hodinu nabobtnat.

Další tipy:

  • pro lepší chuť do vody přidejte špetku soli, sypkého zeleninového bujónu nebo sójové omáčky.
  • pro připravu zeleninových či houbových rizot bulgur pouze krátce povařte a v hluboké panvi nechte pro lepší chuť nasát vývar zeleniny nebo hub

Bulgur vs. kuskus

Dost možná pro snadnou přípravu hází mnozí bulgur do stejného pytle s kuskusem. I když je výchozí surovina - nejčastěji pšenice - často stejná, zatímco bulgur má charakter krup, kuskus je technicky vzato drobná těstovina, vyráběná z krupice. Také chuť je odlišná, přesto je však v mnoha receptech možné bulgur za kuskus a naopak zaměnit. Jedním z takových jídel je znamý středomořský salát tabouleh.

Kam s bulgurem

Bulgur se obzvláště hodí do nejrůznější rizot (místo rýže), je možné je využít do nádivek (plněné papriky či rajčata, zapékaný lilek), zavářku do polévky, pro přípravu kaší nasladko i naslano nebo zeleninových salátů. Inspirujte se článkem Recepty z bulguru: po středomořsku s brokolicí, salát tabouleh i bulgurito s robi

Pořiďte si pšeničný bulgur online a připravte si z něj kaši nebo chutné bulgurito.

Tagy: