Rostlinné bílkoviny? Seznamte se: seitan, robi, klaso (2/2)

seitan

Spoustu bílkovin neobsahuje jen maso a mléko, ale třeba taková pšenice. Právě z ní pochází další bílkovinný favorit - seitan. Jde v podstatě o gluten neboli lepek, v kombinaci se škroby nepřítel zdravých střev a zdroj alergií, škrobů zbavený a vhodně upravený naopak dobře stravitelný a vítaný prvek vegetariánského jídelníčku.

Seitan je jednoduché ale docela pracné připravit si z pytlíku mouky a vody doma, kdy se z těsta postupně vymýváním vyplavuje škrob a čistý seitan se povaří ve vývaru, kdy opět nabyde (podrobnější návod najdete v článku Vyrobit seitan vlastními silami? S trochou trpělivosti žádná věda) nebo koupit práškový a smíchat s kořením a vodou. Pro začátečníky opět platí raději si nejprve koupit ochucený (seitan speciál) a pak se teprve pustit do vlastního experimentování v kuchyni. Využití seitanu je opět velice široké, vyzkoušejte jej ve veganské verzi tradiční svíčkové, s knedlíkem a zelím, do gulášů a omáček, pikantně marinovaný hodí se skvěle i na grilování, zkrátka kam až fantazie sahá. Inspiraci najdete ve článku Guláš, plněné tortily, svíčková nebo "čína" - 9 tipů na recepty ze seitanu.

Recepty ze seitanu

Skvělými nutričními vlastnosti oplývá směs rostliných bílkovin Robi. Obsahuje minimum tuku, je zcela bez cholesterolu, při výrobě se nepoužívají konzervanty a energickou hodnotou je srovnatelné s kuřecím masem. K dostání je ve formě plátků, nudliček, sekané a řady hotových výrobků (karbanátky, řízky, pomazánky...). Osobně si nejčastěji kupuju plátky nebo oválky, z nichž je pak možné udělat prakticky cokoliv - od pikantních steaků přes veganské varianty asijských a mexických jídel po použití do omáček či gulášů (řadu nápaditých receptů najdete přímo na stránkách výrobce (www.robi.cz). Také Robi je vhodné před vlastní přípravou alespoň trochu dochutit, mnohdy stačí jen na pár minut marinovat v sójové omáčce. Půlkilové balení Robi oválků pořídíte za bratru 80 korun.

Dalším českým polotovarem, dostupným v několika variantách, je pak Klaso. Jak už název napovídá, jeho základem jsou obilniny a také ono nabízí vítaný poměr absentujícího cholesterolu, nízkého obsahu tuku a vysokého obsahu vlákniny ve spojení s optimálními výživovými hodnotami. K dostání je v umělém střívku k dalšímu zpracování nebo ve formě klasicky "masových" produktů: řízků, klobás, sekané či tataráčku. Další podrobnosti o něm najdete na adrese www.klaso.cz.

Vedle polotovarů najdete ve zdravých výživách také spoustu hotovek, jako jsou ďobáčky, kukuřízek, výrobky slovenské firmy Goody Foody a mnoho dalších. K použití se hodí především při přechodu z konvenčního jídelníčku nebo v časové tísni. Výživově bohatší je pochopitelně zapojení přímo luštěnin. Nevíte jak? Přečtete si článek Luštěniny ve veganské stravě.

I. díl článku: Rostlinné bílkoviny? Seznamte se: sojové maso, tempeh, seitan (1/2)

Jmenuju se Pavel Ovesný a veganství se věnuju od roku 2007. Kromě rozvíjení Vegmanie učím druhé základy vaření z rostlinných surovin. Jako Lesa pán radím podnikatelům na volné noze netradiční formou celodenní konzultace v přírodě a také vedu kurzy Punkové podnikání, Osobní značka a další. Více o mně.
inzerce - econea - eshop pro každodenní hrdiny
Chcete proniknout do tajů rostlinné stravy? Neumíte správně dochucovat? Vaříte dokola stále ty stejné recepty? Přijďte ochutnat nové suroviny, chutě i lidi na kurz veganského vaření.