Buddha Bowl - mlsná miska neboli Mlska a bonusový Hlaďas

Ve všední den v okolí práce v podstatě nemám kam zajít na dobrý zdravý a alespoň trochu živý oběd, natož si v době oběda něco připravit. A tak oběd většinou řeším veganskou mlsnou miskou, která má mnoho podob, ve kterých si najde tu svou každý, a inspirovalo mě k ní to, co posledních pár let frčí mezi jógovými nadšenci v USA a říkají tam tomu "Buddha Bowl".

Moje mlsná miska se skládá ze tří hlavních částí:

1) Základem a nejvíc tepelně upravenou složkou je nějaká dobrá obilnina, luštěnina nebo superluštěnina, od jáhlů, rýže, bulguru přes červenou čočku až po quinou.

2) Druhá hlavní surovina bývá většinou jen lehce spařená zdravím nabitá tmavě zele-zelenina. Já ráda používám brokolici, čerstvý špenát nebo kapustu. Jedno z toho. A abych ušetřila čas i místo většinou ji dám na "pařák" nad vařící se luštěninu (mně se tenhle způsob osvědčil a proto pevně doufám, že to není nějaké kulinářské faux-pas). Jen na pár minut, aby trochu změkla, ale udržela si barvu i všechno ostatní, co v ní zůstat má.

3) A do třetice "Dobrý den," protože přichází na řadu ŽIVÁ složka mlsné misky. Opět podle vaší chuti a fantazii? Rajčata, okurka, paprika, salát, cokoli z čerstvé zeleniny, co máte rádi.

Všechno pak promícháme, ideálně ještě když je základ teplý, aby se chutě měly příležitost seznámit - "Dobrý den," - a vege třešinkou na téhle svaté trojici jsou dýňová, lněná, nebo slunečnicová semínka, nebo všechny tři. Všechno můžete posvětit trochou tahini pasty, ta se obzvlášť dobře snoubí s tmavě zelenou zeleninou. Labužníci mohou přidat olivy, kapari, oříšky, houby, avokádo a kdo ví, co všechno ještě.

Buddha BowlMomentálně je zima a potřeba teplého jídla tu je, ale protože se snažím už víc tuhle dobrotu (a nejlépe nic) nehnat do rozbouřených mikrovln, které jsou jedinou možností, jak si oběd v práci ohřát, lehce ohřívám mlsnou misku před jídlem v klidné hladině "vodní lázně" z vody z rychlovarné konvice.

Když mám možnost si mlsku ohřát nebo nebo spořádat hned po uvaření, ráda si krom spařených zele-zelenin do ní přidám třeba opečenou zeleninu. Pokapat plech trochou olivového oleje, nakrájet mrkev/červenou řepu na plátky a cibulku na kolečka a lehce opéct z obou stran.

Krom toho, že je tahle pyšná barevná paráda zdrojem velkého obdivu až závisti ostatních kolegů s ordinérními obědy, je to taky velká dobrota, která vás v poledne na několik hodin neknokautuje, ale naopak vesele nakopne a nastartuje do druhé půlky dne.

BONUS
A protože jsem dneska potřebovala spotřebovat zbytky zele-zelenin a ovoce z lednice a vyšla z toho velká dobrota ke svačině, voilà recept na jeden moc dobrý hlaďas neboli smoothie!

Budeme potřebovat:

čerstvý špenát (5 hrstí)
brokolice (1 celá)
řapíkatý celer (3 nožičky - nebo co to celer má :) )
půlka granátového jablka
1 hruška
1 jablko
1 banán
3 jahody
1/2 citrónu
lněné semínko, dýňové semínko, slunečnicové semínko, goji (od každého tak lžičku)

Špenát, celer, brokolici, srdíčka z granátového jablka, jablko a hrušku odšťavíte v odšťavovači a přidáte šťávu z půlky citrónu (dávám citrón do všech zelených šťáv, trochu džusík zakonzervuje a udrží barvu, když se na něj chystám třeba až druhý den). Banán, jahody a semínka rozmixujete ponorným mixérem a smícháte se zelenou šťávou. A je to VELKÁ dobrota a supermanský hlaďas-klaďas na zítřejší sváču.

Buddha Bowl
Buddha Bowl
Buddha Bowl
publikováno: 12.02.2013 11:42   napsal/a: Misa Lavers