Jak upravit sojové maso, aby opravdu chutnalo

Sojové maso

"Tak tohle jedí ti vegetariáni? Jak to můžou vydržet, chudáci." Tak takhle nějak vypadá reakce na ochutnání asi nejběžnější alternativy živočišných bílkovin - sojového masa. Dost často kostek mdlé chuti, upraveného někým nezkušeným. Stále mě nepřestává překvapovat, kolik lidí vaří sojové maso v obyčejné vodě. Sám ho tu a tam připravuju i pro konvenční jedlíky a jsem mile překvapený, jak moc jim chutná. Podělím se o své tipy.

Ještě před tím malé zdravotní okénko. Velká část produktů a polotovarů pro vegetariány a vegany obsahuje sóju a ač mě současná štvavá kampaň proti ní nechává poměrně klidným, rozhodně zastavám zásadu, že je dobré jí konzumovat střídměji a střídat ji s bílkovinami na bázi obilovin (pro doplnění kompletního spektra esenciálních aminokyselin) a dalšími druhy luštěnin (hrách, cizrna, různé druhy čočky a fazolí...). V sojovém mase není sója fermentovaná (více k tématu v článku od Margit Slimákové) a navíc jde o průmyslově zpracovanou potravinu (je to de facto odtučněná mouka a jejích 50% bílkovin dává z mojí zkušenosti trávení docela zabrat). Právě proto sojové maso používám dost zřídka, zhruba jednou až dvakrát za měsíc, spíše jako chuťovku.

Jak jej tedy správně upravit, aby chutnalo i zarytým odpůrcům zdravé výživy? Klíčem je ideálně vícekroková úprava. Nejprve ho přeliju horkou vodou, nechám chvilku ustát a vodu pak vyleju (tím se částečně zbavím moučné pachuti). Pak je vařím zhruba 15-20 minut v nálevu ze sypkého zeleninového bujónu (mým jasným favoritem je Würzl), trochou sójovky (Tamari nebo Shoyu, rychle totiž pronikne dovnitř) a podle dalšího účelu ještě třeba s bobkovým listem a novým kořením. Vody dávám méně, než píšou na sáčku, cca 0,75l na 100g balíček.

"Vývar" poté sliju a z kostek či plátků vymačkám přebytečnou vodu (ze stejného důvodu jako nasáklá houbička, prostě pak už špatně saje okolní chuť). Mezitím si připravím marinádu a kostky v ní nechám minimálně přes noc a občas je promíchnu.

Marinád se dá vymyslet spousta, záleží na vašich chuťových preferencích. Základem je olej, pár kapek kvalitní sójovky a pak koření - jednu z nejčastějších kombinací používám směs gyrosového koření (moje oblíbená značka je Benkor), na "divoko" s rozmarýnem a tymiánem, do gulášů přidávám hodně papriky, do indických jídel kari, pro grilovačku na jedné svatbě jsem připravil "lázeň" z čerstvých bylinek s olejem, citrónovou šťávou a špetkou soli (a z velké mísy nezbyl ani jeden plátek).

Takto uleželé sojové maso pak zpracujeme dle libosti - grilujeme, smažíme se zeleninou po asijsku, restujeme na cibuli a pak dusíme. Z kostek se dokonce dají připravit výpečky (celkem prasárnička, která dlouho trvá, ale šmakují vážně skvěle), v Plevelu jsem jednou špiónsky odposlouchal tajemství čtyřkrokové úpravy: uvařit, namarinovat, upéct a pak ještě orestovat se zeleninou na špízové špejli.

nevýchova, baby, pro miminka, pro děti, dítě, miminko, maminka, uspávání, rodina, rodiče, miminka, nespí, uspávání

Tři recepty z Vegmanie:
Výpečky ze sojového masa
Marinované sojové plátky
Thajské vegan curry se sojovými kostkami

A jak sojové maso upravujete vy?

Tagy: 
publikováno: 28.09.2015 11:00   napsal/a: Pavel Ovesný